Karbonering etter Coldcrash

Jeg har god erfaring med å snu på flaskene for å få opp den bunnfalte gjæren sånn ca halvveis i karboneringen. Jeg bruker som regel 6-7 gr sukker per liter. Den siste batchen min smakte jeg på etter 3 og 6 dagers karbonering og synes ikke det var så stor forskjell. Jeg tipper at nok en gang vil det hjelpe å snu på flaskene for å få opp og i gang karboneringsgjæren igjen. :)

Ellers er jeg på 20-22 grader for karboneringen. Fungerer som sagt bra, og jeg har flott karbonering etter 10-14 dager.
 
KAN JEG GJØRE FLASKEJOBBEN MENS ØLET FORTSATT HAR LAV TEMP UTEN AT DETTE GÅR UT OVER KARBONERING???
Ja. Det eneste er at på denne temperaturen kan det hende at gjæren er i dvale og går til bunns i flaska før karboneringen kommer i gang. Jeg ville i det tilfellet der tatt en runde med å snu på flaskene med en gang de er oppe i karboneringtemperatur, f.eks dagen etter flasking. Og så en gang til etter ca en uke og la det stå noen dager til.
 
Takk for alle svar - da forsøker jeg snu litt på flaskene under veis. En av flaskene er av plast - så da kan jeg også følge litt med på om den blir hardere.
 
Tilbake
Topp