Karbonering i alkoholsterktøl?

Er det noen forhånds regler en bør ta for å klare å karbonere  alkoholsterkt øl?
Ølet blir forhåpentligvis over 14%, klarer gjæren å etter karbonere på flaske , eller må eg karbonere på fat og kjøpe meg en beer-gun?
 
Tor-Henning skrev:
Er det noen forhånds regler en bør ta for å klare å karbonere  alkoholsterkt øl?
Ølet blir forhåpentligvis over 14%, klarer gjæren å etter karbonere på flaske , eller må eg karbonere på fat og kjøpe meg en beer-gun?

Eller tilsette litt gjær :)
 
Tørrgjær av champagnetype er best for dette formål. De har en jeg pleier å bruke på bryggeland, men husker ikke navnet akkurat nå.
 
Dette har jeg lurt på. Blir ikke karboneringen uforutsigbar om man tilsetter en annen gjærtype som man kan risikere gjærer lenger ut enn den man har gjæret med så langt? Champagne-gjær vil vel kanskje ikke gjøre det riktignok.
 
Så lenge man har gjæret ølet ut så langt det lar seg gjøre med ølgjæren, bør det ikke by på problemer å bruke vingjær. Vingjær har ikke evnen til å bryte ned maltotriose, og vil utelukkende spise de enkle sukkertypene som er tilgjengelige.
 
Gammel tråd, men jeg spør likevel: Vil Champagnegjær også fungere dersom man karbonerer med speise (vørter), eller fungerer den bare med sukker?
 
Gammel tråd, men jeg spør likevel: Vil Champagnegjær også fungere dersom man karbonerer med speise (vørter), eller fungerer den bare med sukker?
Det har jeg, uten å ha prøvd, ikke helt trua på. Hvis den bare spiser de enkleste sukkerartene og dreper annen gjær... Høres ut som en oppskrift på underkarbonert og søtt øl.
 
Noen som har erfaringer med CBC-1 fra Lallemand? Jeg har brukt den på en del langtidslagret øl som trenger ny gjær med stor suksess, men aldri prøvd den i noe på over 14%. Den gjør en veldig god jobb i svakere øl, da, og sitter som limt i bunnen av flaskene. Jeg har en batch med mjød som nærmer seg flasking på mandige 15%, men er litt bekymret for om CBC-1 klarer dette. Noen her som har prøvd noe lignende?
 
Tilbake
Topp