Karbonering med ymse sukkertyper!

Skal flaske caramel popcorn barley nå, og lurer på om jeg kan bruke rørsukker? Bruker vanligvis 6 g pr l. Må det evt endres da. Erfaring?

Rørsukker er jo bare vanlig sukker, aka sukrose? Det får man vel en helt vanlig karbonering av, ettersom gjæra spiser opp all sukrose i vørteren. Det er det jeg bruker ihvertfall.

Det stemmer. Tenkte mest på smaken den gir brygget. Ble 50/50 denne gangen! Blir forhåpentligvis den beste julegava:)

Fra ølportalen "Bryggerens Råd - Mike Murphy".

"I dont like the refermentation taste left behind by white sugar, it dominates many home brews I taste."

Mener han hvitt sukker generelt? Eller kan det være at man slipper unna denne smaken hvis man bruker druesukker (glukose)? Vanlig rørsukker er et di-sakkarid, mens glukose er et mono-sakkarid. Gjæren spiser vel et "ledd" om gangen?

Gjæren spiser vel begge, både rørsukker og druesukker 100%, fjerter CO2 og pisser C2H5OH? Det er vel de tyngre sukkerarter som gjæren sliter med?

Det er også det jeg tror. Men hvor kommer denne "usmaken" som Mike Murphy nevner, fra?. Eneste jeg kan tenke på er at kanskje gjæren spiser opp første ledd i et di-sakkarid først, og hvis den blir sliten eller legger seg, så kan enkelte andre-ledd være igjen? Men da burde vel ølen bli søtere og?

Uansett så er jeg fortsatt usikker på hvis glukose også går under kategorien "white sugar" som han nevner.

Glukose og druesukker er vel to sider av samme sak. Det er vel enda enklere oppbygd enn sukrose/farin, men begge to er slik jeg forstår det enkle sukkerarter og lette for gjærceller å benytte og bryte ned 100%. Vet ikke hvor denne usmaken kommer fra, kanskje mr. Murphy`s hode, eller bryggeprosessen? Under bryggingen benyttes det mye mer komplekse sukkerarter enn glukose/sukrose som kan gi enorme forskjeller.

Glukose og druesukker er vel to sider av samme sak. Det er vel enda enklere oppbygd enn sukrose/farin, men begge to er slik jeg forstår det enkle sukkerarter og lette for gjærceller å benytte og bryte ned 100%. Vet ikke hvor denne usmaken kommer fra, kanskje mr. Murphy`s hode, eller bryggeprosessen? Under bryggingen benyttes det mye mer komplekse sukkerarter enn glukose/sukrose som kan gi enorme forskjeller.

Glukose og druesukker er det samme (Dextrose er og et navn for det), bare forstyrrende mange forskjellige navn på samme sak i denne sukker-verdenen. (stokket jeg kanskje om på det over her?)

Glukose/druesukker er jo et monosakkarid. Rørsukker/sukrose er et disakkarid. Glukose og fruktose bygger opp en rørsukker-bit. Så det er altså to forskjellige "biter" som blir til sukrose. Tanken min var at gjæren kanskje ikke spiser opp den andre biten i alle tilfeller. Hvis den ikke gjør det er jo druesukker lettere gjærbart.

Glukose er druesukker, og er et monosakkarid. Sukrose er et disakkarid, som består av et glukose-molekyl og et fructose-molekyl (et annet monosakkarid). Om sukrose lages av sukkerroer eller rørsukker spiller ingen rolle. Om det ikke er skikkelig raffinert vel det derimot kanskje gi litt forskjellige smaker, avhengig av hvilke andre stoffer som er med.

Både glukose og sukrose gjæres ut 100% av ølgjær. Jeg har prøvd å lese meg opp på det, og ser flere steder at noen mener bruk av kun glukose gir mindre bismaker enn sukrose, inkl. Mike Murphy. Sjøl så har jeg alltid karbonert med sukrose, men skal prøve litt med druesukker framover og se om jeg merker noen forskjell.

Sjøl så har jeg alltid karbonert med sukrose, men skal prøve litt med druesukker framover og se om jeg merker noen forskjell.

Min lille erfaring med glukose er at du trenger litt mer enn med vanlig sukker, for å oppnå samme resultat. Hvorfor aner jeg ikke.

Fra ølportalen "Bryggerens Råd - Mike Murphy".

"I dont like the refermentation taste left behind by white sugar, it dominates many home brews I taste."

Mener han hvitt sukker generelt? Eller kan det være at man slipper unna denne smaken hvis man bruker druesukker (glukose)? Vanlig rørsukker er et di-sakkarid, mens glukose er et mono-sakkarid. Gjæren spiser vel et "ledd" om gangen?
Jeg skrev og spurte for litt siden, la ut svaret i en annen tråd her, mener den het dme til karbonering, eller noe liknende :)

Jeg vet ikke, men alle disse skulle jo være lett gjærbare. Sukrose som består av druesukker (glukose) og fruktsukker, samt (rent) glukose er alle lette sukkerarter. Mulig det er en forskjell etter at gjærren har brutt ned så mye som mulig. Laktose tilhører jo disakkarid-ene, og er ikke spesielt gjærbart...

Sist redigert:
Man må bruke litt mer glukose enn sukrose ved karbonering, ja. Gjæren skal uansett fortære begge to 100%, så jeg tipper det enten har noe med forskjellig mengde vannmolekyler i krystallstrukturen, eller at gjæren bruker mer energi på den ene og dermed produserer mindre CO2.

Tror derfor ikke forskjell i smak stammer fra rester av sukkeret, men at gjæren skiller ut eller produserer andre smaksstoffer når den bryter ned sukkeret.

Usmaken som Mike refererer til kommer nok strengt tatt heller fra bruken av svært store mengder sukker i dårlige ølsett. Hele poenget med å bruke hvitt sukker er nettopp at det ikke gir noe særlig smak.

Tilbake
Topp