Skal flaske caramel popcorn barley nå, og lurer på om jeg kan bruke rørsukker? Bruker vanligvis 6 g pr l. Må det evt endres da. Erfaring?
Vel, "rørsukker" er vel sukker som utvinnes både fra sukkerrør og sukkerbete/sukkerroe. Vi snakker uansett om C12O22H11
Glukose og druesukker er vel to sider av samme sak. Det er vel enda enklere oppbygd enn sukrose/farin, men begge to er slik jeg forstår det enkle sukkerarter og lette for gjærceller å benytte og bryte ned 100%. Vet ikke hvor denne usmaken kommer fra, kanskje mr. Murphy`s hode, eller bryggeprosessen? Under bryggingen benyttes det mye mer komplekse sukkerarter enn glukose/sukrose som kan gi enorme forskjeller.
Sjøl så har jeg alltid karbonert med sukrose, men skal prøve litt med druesukker framover og se om jeg merker noen forskjell.
Jeg skrev og spurte for litt siden, la ut svaret i en annen tråd her, mener den het dme til karbonering, eller noe liknendeFra ølportalen "Bryggerens Råd - Mike Murphy".
"I dont like the refermentation taste left behind by white sugar, it dominates many home brews I taste."
Mener han hvitt sukker generelt? Eller kan det være at man slipper unna denne smaken hvis man bruker druesukker (glukose)? Vanlig rørsukker er et di-sakkarid, mens glukose er et mono-sakkarid. Gjæren spiser vel et "ledd" om gangen?