Karbonering og temperatur ved lagring

SveinungD

Norbrygg-medlem
Hei.

Dette er sikkert diskutert før, men fant ikke noe i farta ved søk som gjelder akkurat det jeg lurer på, så gjør et forsøk. Bare henvis meg til annen tråd og kall meg en dust i tilfelle.

Ørlite grann om min karriere først, om noen skulle være interessert. Mitt første innlegg inne på forumet, men vært medlem i noen år og tatt imot mange tips sett fra utsiden. Hobbybrygger med veldig sporadisk brygging. Et par års pause nå omtrent før jeg har tatt opp igjen hobbyen litt nå, har vel rundt 20 brygg totalt. Driver på gamlemåten med meskepose og 20-litersbrygg. Ingen tempkontroll annet enn romtemperatur ved gjæring vanligvis, så har derfor nesten kun blitt ulike ale-typer. Føler derimot jeg har funnet litt min "greie", og synes jeg stort sett har fått veldig godt øl.

Så til mitt spørsmål: Har hatt lyst til å lage en god lager/pils, men det med temperaturkontroll har vært utfordringen før. Fikk derfor endelig skaffet meg et gammelt kjøleskap og en inkbird for en stund siden, og har brygget en lager som har stått på 12 grader i kjøleskap i 3 uker nå før jeg tappet i kveld. Har som jeg vanligvis gjør brukt et skjema for karbonering som står i boka "brygg ditt eget øl" av Greg Hughes, og kjørte på med 6,5g vanlig sukker per liter i form av sukkerlake. Stikker over i nytt kar mens jeg heller over dette rett før tapping på flaske. Så ser jeg nå at 6,5 g/l forutsetter en lagring på 20 grader, mens det i min oppskrift egentlig nå skal stå på 3 grader, så hadde tenkt å pælme det inn i kjøleskapet igjen. Hva kan eventuelt skje, og hva bør jeg gjøre? La det stå i romtemperatur noen dager til den kraftigste gjæringen er over før jeg setter det i kjøleskap? Eller er det ikke så nøye? Vil jo unngå at det blir for mye eller lite kullsyre. Har fått passe mengde kullsyre på tidligere brygg, men har aldri latt det stå noe særlig kaldt.

Veldig mye tekst for et lite spørsmål, men tar imot tips med takk.

God helg!
Sveinung
 
Tilbake
Topp