Karbonering på flaske; Drops vs sukkerlake

Heisann! (endret posten litt)
Er noe jeg lurer på når det kommer til karbonering på flaske. Beklager hvis det er en tråd på dette, men har ikke funnet svaret her inne :(
Har lest at man skal ha 6g sukker per liter. Regner man gram per liter likt ved drops og sukkerlake?

Håper noen kan gjøre meg litt klokere her :)

mvh
Stein Aarø

Sist redigert:
Heisann!
Er noe jeg lurer på når det kommer til karbonering på flaske. Beklager hvis det er en tråd på dette, men har ikke funnet svaret her inne :(
Har lest at man skal ha 6g sukker per liter. Er det når det er sukkerlake?
Jeg har satt en Midas Golen Ale og flasket på halvlitere. Jeg brukte Coopers karboneringsdrops og hadde 2 drops oppi per flaske. Rask regning vil det si litt over 6g drops per halvliter.
Mitt spørsmål er da; Er det forskjell på hvordan man regner hvor mye sukker man skal ha mtp drops eller sukkerlake?
På hjemmesiden til bryggeland står det at 1 drops for 0.33l og 2 drops for 0.75l for Coopers typen.

Håper noen kan gjøre meg litt klokere her :)

mvh
Stein Aarø
Du vil nok få et øl med noe mer kullsyre enn ønsket. Ikke nødvendigvis ødeleggende [emoji1].

Håper bare ølet ditt var ferdig utgjæra, da du flasket det ;) for høy karbonering kombinert med tidlig flasking.... Kan fort bli litt vel spennende på sikt.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Du vil nok få et øl med noe mer kullsyre enn ønsket. Ikke nødvendigvis ødeleggende [emoji1].

Håper bare ølet ditt var ferdig utgjæra, da du flasket det ;) for høy karbonering kombinert med tidlig flasking.... Kan fort bli litt vel spennende på sikt.

Takk for svar :) Ølet var ferdig gjæra, så det skal nok gå bra.
Burde jeg hatt 1.5 drops i flaskene istedenfor 2 da?
Regner man gram i drops på samme måte som i sukkerlake?

Ingen erfaring med drops. Har kun brukt sukkerlake selv. 1,5 drops pr 0,5l er vel det som tilsvarer ca 6g pr liter.

Hvis man allikevel stikker om ølet før flasking er ikke sukkerlake noe mer jobb enn å knekke 40drops i to. Kok opp 0,5-0,7l vann med 6g sukker pr liter øl til flasking. I det du stikker om legger du slangen langs bunnen av omstikkingskaret så du får en fin sirkulær bevegelse i ølet. Etter at ca 3-4liter er stukket om dumper jeg den kokende sukkerlake i omstikkingskaret. Viktig å la sukkerlaken få koke en 15min før den tilsettes. Dette for å få ut oksygen av vannet.

Husk å regne bort bunnfallet når du regner på hvor mye sukker du skal ha ;)

Har du 25liter i karet, så er det kanskje bare 22l som er øl ;)

Hvis du dumper oppi kokende sukkerlake så dreper du vel gjæra i de 3-4 literne du har tappet....? Eller blir det kjølig såpass fort at det går bra?

Tenker at om de dør, så kommer det 15-20liter med ny vørter, så det har ikke bekymret meg veldig [emoji481] . Er man nervøs for PTS etter massemord av encelleorganismer, så kan man ta seg bryderiet med å kjøle ned sukkerlaka . Har ikke hatt problem med ugjevn karbonering ved bruk av denne metoden.

Hvis du dumper oppi kokende sukkerlake så dreper du vel gjæra i de 3-4 literne du har tappet....? Eller blir det kjølig såpass fort at det går bra?
Jeg for min del starter å tappe øl fra gjæringskaret til flaskingsbøtta, og når det er i gang, så har jeg i sukkerlaken så fort som mulig (det rekker sikkert å komme1-2 liter øl over i bøtta). Den har gjerne rukket å kjølne litt, men det har uansett ikke bekymret meg. De fleste gjærcellene i utgjæret øl ligger på bunnen av gjæringskaret uansett, og det er vel i den siste literen det meste av gjæren kommer over. Da har temperaturen jevnet seg ut forlengst. Jeg har aldri bekymret meg for gjærcellene, men ørlite grann for at alkoholen skal fordampe. Men det går så raskt at jeg ikke bekymrer meg der heller.

Sist redigert:
Stikker dere om pga gjæringsbøtta ikke har kran, eller er det pga sukkerlaken?
Siden jeg bare har brukt drops, så tapper jeg rett fra gjæringsbøtta.

Både for å blande inn sukkerlaken, men også for å minimere grums i flaskene

Fyller på fat, men resten går på flaske direkte fra primær-kar + drops. Aldri grums på flasker dersom jeg kjører Cold-crash
Kjører kun tvangs/Co2 karbonering på cold-crashed øl da, regner jeg med?
Man kan sukkerkarbonere cold-crashed øl også, men det tar en uke eller to lenger tid - og man får bunnfall igjen etterpå.

Jeg har flasket en del batcher fra primærkaret med drops i det siste, og tror jeg nærmer meg å gjøre dette for alle batcher. Det føles ihvertfall som om ølet blir bedre, og det blir mindre oksygen.

Kjører kun tvangs/Co2 karbonering på cold-crashed øl da, regner jeg med?
Man kan sukkerkarbonere cold-crashed øl også, men det tar en uke eller to lenger tid - og man får bunnfall igjen etterpå.
Mener du at man får mer bunnfall av å karbonere kræsja øl vs ikke-kræsja?

Jeg har ikke opplevd at CC har etterlatt for lite gjær til naturlig karbonering.
Karbonerer alle flasker naturlig + CC + drops + hevert, siden det er så lite igjen etter at 19L Cornelius er tappet.

Sist redigert:
Både for å blande inn sukkerlaken, men også for å minimere grums i flaskene
Samme her. Jeg har ikke kran i gjæringsbøtta (bruker hevert), men om jeg hadde hatt det så ville jeg fortsatt stukket om. Den første batchen jeg brygget hadde jeg ikke kran i det hele tatt, men brukte hevert både til å stikke om og flaske. Men jeg må innrømme at for flaskingen er det enklere med kran for flaskefylleren (det blir som å ha en ekstra hånd).

Har alltid stukket om og fylt på med sukkerlake. Plutselig tanke: Hvorfor ikke bare hive sukkerlaken i primærkaret, dersom man har kran?

Mener du at man får mer bunnfall av å karbonere kræsja øl vs ikke-kræsja?
Absolutt ikke. Mener at du får bunnfall ved sukkerkarbonering uansett, cold-crasha eller ikke.
Om man kjøler ned fat etter karbonering, og så tapper på flaske med beergun elns., blir jo noe annet.

Tilbake
Topp