Karbonering, Trykk / hvor lenge ?

Hei.

Har et spørsmål om råd tips.

Har gjæret ut en lys lager på ca 0,8 BAR undertryk. Denne er nå tappet over på Corneliusfat.
FG 1.013

Ønsker og karbonere denne til en god frisk øl, med "nok" kullsyre, ikke "flat"

Fatet står i rom med temp. på 3g.

Hvor mye trykk skal jeg sette på , den skal helst vøre ferdig tik fredag ettermiddag.

Altså 48t ca


Tips / råde mottas med takk !


MVH
Halfdan
 
Tror jeg ville prøvd 2bar, så smakt underveis. Hvis det ikke skulle bli ferdig så finnes det metoder for hurtigere karbonering (fylle gass, rulle fat)

Har den stått på 0.8bar i 3 grader over lengre tid så kan den være nær ferdig karbonert allerede for øvrig.
 
Hvis du har gjæret med overtrykk, er det endel CO2 i ølet allerede. Prøv med f.eks. 2 bar i 24 timer.
Det er lettere å beregne om man har bedre tid. Øl kan stå på 1 bar i all evighet. Overtrykk kan i verste fall føre til skumproblemer. Så vær forsiktig. Kjedelig å bare kunne by vennegjengen på ølskum...
 
Sist redigert:
Gjæring i vakuum er den nye store trenden. Bryggeributikkene må jo finne noe nytt de kan pushe når alle har kjøpt fat med tappekraner, gjæringstanker med glykolkjølere, boksemaskiner, mottrykksfyllere og eikefat ;)
Sentrifuge er nok det neste. Har sett et par poster der folk (tilsynelatende i fullt alvor) har spurt om noen har erfaringer med modellene til Alfa Laval.
 
Sentrifuge er nok det neste. Har sett et par poster der folk (tilsynelatende i fullt alvor) har spurt om noen har erfaringer med modellene til Alfa Laval.

Meget mulig. Jeg leste en artikkel om det i Craft Beer & Brewing og kjente jeg fikk lyst til å sjekke hva den minste fra Alfa Laval kostet... før fornuften tok overhånd :D
 
Tilbake
Topp