Karbonering

På mitt første brygg brukte jeg Coopers carbonation drops til karbonering, så jeg tenkte jeg skulle bruke sukkerlake neste gang.

Så det jeg lurte på hva slags sukker bør en bruke til karbonering på flaske og hvor stor mengde sukker skal en bruke pr Liter øl?
Hvor stor mengde vann skal en løse opp sukker med?
Og etter en har tappet ølet over i et annet gjærkar med sukkerlaken skal en da røre litt i det for og blande dette sammen?
Eller holder det å legge slangen i en sirkel i bunnen av bøtta?
 
Hei!
Det enkleste og beste er å bruke vanlig sukker. 5-6 g pr liter øl kokes opp med ca 4-5 dl vann for sterilisering, avkjøles tildekket. Ha sukkerlaken i den steriliserte
bøtta og legg slangen i en sirkel som du foreslår så blir dette bra. ;D
Lykke til!
 
janvad skrev:
Så det blir godt nok blandet bare ved å legge slangen i en sirkel i bunnen?

Det burde bli det, ja. Jeg heller alltid primingen i dunken og stikker ølet om oppå. Det blir godt nok blandet av det.
 
Er det ikke slik at tyngre saker samler seg i midten ved en whirlpool? Da bør man kanskje passe på at det ikke bare er den ytre delen av sukkerlaken, langs kanten av bøtta, som blandes i ølet. Jeg kan tenke meg at det er noe sånt som gjør at noen får ulikt karbonerte flasker.
 
Bør vel være enkelt å greit å røre litt forsiktig rundt med heverten før man tapper, kan ikke se att dette kan føre til noen større problemer.
Er greit å være på den sikre siden.
 
Må si at jeg er litt skeptisk til å røre i det pga infeksjon, pleier dere alle og røre litt med heverten?
 
Så lenge heverten er skikkelig desinifisert så skal det vel ikke medføre noen risiko å røre med den.
 
Vill ikke tro det er så mye større fare for infeksjon. Du må jo desinfisere heverten før bruk uannsett.
Tror den største faren er oksidering, siden mer vørter vil kome i kontakt med luft, men tror ikke dette skal være ett stort problem.

Du kan jo prøve å ikke røre, hvist det blir jevn kabonering trenger du jo ikke tenke mer på det, men hvist du sliter med litt ujevn karbonering av flaskene kan jo dette være verdt ett forsøk ved neste brygg.
 
Det var oksydering jeg mente jeg er litt bekymret for, har dere som ikke rører og karbonerer på flasker merket noe til ulik karbonering på flaskene?
 
Jeg pleier forsåvidt ikke å røre, bare har sukkerlaken oppi karet og så stikker over ølet. Det har blitt blandet godt nok av det. Jeg har også latt dunken få stå ca en halvtime før jeg begynner flaskingen.
 
Tilbake
Topp