Karbonerings prosessen

I går flasket jeg min IPA og den hadde gjæret fantastisk. FG ble mål til 1.011 og OG ble målt til 1.066 før gjæring, men nok om det. Nå står flaskene til karbonering og det er denne prosessen jeg er litt usikker rundt.

Det ble tilsatt omlag 6g sukker pr. liter vørteret. Nå er flaskene plassert på baderommet, som holder en temperatur rundt 24-26 grader. Tidligere har jeg bare latt falaskene stå i romtemperatur rundt 21-23 grader, men tenke å sette de noe varmere denne gangen. Tidligere har flaskene stått i to uker før de har blitt satt i kjøleskap. Denne gangen har jeg også tappet litt øl på en plastflaske, som jeg har klemt helt flat. Har forstått det slik at om denne flasken blir hard, så er det ferdig karbonert, uansett om det bare tar 6-7 dager?

Er det noen klare regler og/eller anbefalinger innenfor akkurat dette med temperatur under karbonering og evt. hvor lenge de bør/skal stå? Er 25 grader en fin karboneringstemeratur? Er det nødvendig å endre temperaturen underveis, som noen anbefaler under gjæringsprosessen?

Ser at det ble en del spørsmål overnfor, men dere får prøve å svare så godt dere kan :)
 
Tror ikke det var nødvendig å klemme flasken flat. En PET-flaske vil gi deg god indikasjon på om karbonering er ferdig bare ved å klemme på den. Er den hard så er karbonering ferdig. Siden det er en IPA bør du jo sette den kjølig så snart karbonering er ferdig. 25 grader burde gi rask karbonering, litt avhengig av hvor mange gjærceller som flyter omkring i ølet ditt. Du kan jo også ta en flaske og kjøle den ned og smake på den. Kjennes det OK ut så er den ferdig og da setter du hele batchen kaldt.
 
Ok, takk for svar.

Det ville vært fantastisk om ølet ble ferdig før den 19 desember, da reiser vi på juleferie og kommer ikke tilbake før den 29 desember. Det hadde vært kjekt å muligens kunne tatt med en smakebit eller to :)
 
Jeg karbonerte mine to forrige brygg på 24 grader og da var begge godt karbonert på en uke, selv om begge var cold-crashet før flasking. Du kan nok sikkert kose deg med fersk IPA i julen :)
 
Da håper jeg at det blir IPA til jul! Jeg får ta en smakebit når plastflasken blir hard :)

Er det noe problem å ta med flasker på fly så tidlig etter karbonering?
 
Hei. Jeg flasket en American IPA i sommer som jeg lagret ca 10 dager i 17-19 grader m(kjelleren på hytta). Brukte da 6,5 gram sukker pr liter øl. Fikk en flott karbonering og fint skum. Jeg synes opp til 26 grader blir for varmt. Vet at det har vært diskutert på denne forum tidligere at dette kan være noe høy temp for karbonering. Skal vel kanskje ikke "bruse" så mye av en IPA som f.eks. Weissbeer. men, dette er smak og behag.

Jeg ville heller ha latt de stå neon dager lenger. Beste måten å teste er å åpne en øl og sjekke den :) En test bør jo smake godt også! :)
 
Hvorfor synes du det er for varmt ?
Jeg har ingen, verken positive eller negative, erfaringer med å la øl karbonere på såpass varme. Mener å ha lest fra andre tråder at man "sjokker" øler for mye og at man også kan oppleve at korken/toppen løsner. Har en kollega som opplevde akkurat det.

Jeg lot min siste batch (en lager, Munchener/Dunkel) karbonere først på 15 grader i 9 dager. Det ble for kort tid og/eller for kaldt. Ga de deretter 6 nye dager på ca 20 grader - da ble det meget bra. :)
 
Når du varmer opp ølet så setter du fart på aldringsprosessen.
Personlig tror jeg det er greit å gjøre det siden NØ gjør det. Jevnt over har de god kontroll på hva de driver med. Jeg tror de karbonerer på 25 grader.
 
Tilbake
Topp