Karboneringsgjær - noen med erfaring?

Noen som har erfaring med denne? Kan jeg rehydrere rett i sukkerlaken?
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    162 KB · Sett: 165
Fungerte greit den ene gangen jeg brukte den. Tror det var på en barly wine på vel 10%.
Hadde brukt vann uten sukker til rehydrering. Til karbonering er det vel ikke store skvetten som skal til.
 
Jeg brukte den på min dobbelbock nylig. Rehydrerte i vann, som anvist av produsenten.

Angående rehydrering med sukker så fant jeg følgende i How to Brew (uten at jeg vet hvor oppdatert denne infoen er): "Lallemand/Danstar does not recommend proofing after rehydration of their yeast because they have optimized their yeast's nutrional reserves for quick starting in the main wort. Proofing expends some of those reserves."
 
Jeg brukte den på min dobbelbock nylig. Rehydrerte i vann, som anvist av produsenten.

Angående rehydrering med sukker så fant jeg følgende i How to Brew (uten at jeg vet hvor oppdatert denne infoen er): "Lallemand/Danstar does not recommend proofing after rehydration of their yeast because they have optimized their yeast's nutrional reserves for quick starting in the main wort. Proofing expends some of those reserves."
Ok, så rehydrere med vann, og tilsette i karet sammen med sykkerlake rett før flasking da? En pakke pr 10 liter øl?
 
Tilsatte etter ølet var kommet sammen med laken i flaskebøtta.
En pakke på 10l tror jeg er mye mye mer enn det produsenten skriver.
Men hvis ølet er helt i grenseland av hva gjæren toler er det kanskje lurt å bruke noe ekstra.
 
Er det nødvendig å tilsette den gjæren? Om ølet fremdeles har litt "gjærgrums" burde karboneringen gå bra med gjæren som er der.
 
Er det nødvendig å tilsette den gjæren? Om ølet fremdeles har litt "gjærgrums" burde karboneringen gå bra med gjæren som er der.
Ikke sikkert det er nødvendig, men gjæren kan være sliten eller død når ABV blir høy. Karboneringsgjæren smaker ingenting, og spiser så vidt jeg vet bare glukose.
Hadde vært kjipt å få et brygg uten noe futt etter så mye jobb...
 
Er det nødvendig å tilsette den gjæren? Om ølet fremdeles har litt "gjærgrums" burde karboneringen gå bra med gjæren som er der.

Etter å ha hatt et par batcher med sterkt øl (9 % og opp) som ikke karbonerte tilstrekkelig bruker jeg nå alltid dedikert karboneringsgjær ved flasking på brygg over 9 %.

Min siste imperial IPA på 9,2 % hadde bra med kullsyre allerede etter 4 dager. En billig forsikring synes jeg.
 
Har forbannet meg på å aldri brygge noe sterkere en den Baltic Porteren jeg brygga på godt 10% den slår av lyset fortere enn om du glemmer å betale stømrekninga kan du si... og ja den funka knall på den porteren
 
Den har gjort en grei jobb på 13 prosent for meg. S189 har jeg aldri prøvd, men man skal jo høre på erfarne fjellfolk.
 
Ja det funker fint. Jeg brukte 0,1g pr/l forrige gang.

Nja, hadde bare gjort det om hovedgjæren også er US05. Den gjærer meget godt ut. Gjærer du med WLP002 og tilsetter US05 til flasking så kommer glassspruten til å stå vegg i mellom. Bruk gjær som ikke spiser lange sukkerkjeder som sekundærgjær.
 
Min var en saison med FG 1.003, så det var ikke noen umiddelbar fare for å tørke den så mye mer ut...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp