Kan fortelle hvorfor jeg skal prøve det. Jeg har aldri fått godt resultat på flaskekarbonert lager. Men ølet jeg har på fat, blir knall. Det som skjer, er at flaskekarbonert øl får en uønsket smak. Og det samme skjer hver gang, på lager. Har ikke merket det på andre typer øl. Men den lageren jeg pleier å brygge, er ganske ren og enkel, og den minste usmak blir veldig tydelig.
Etter samtale med en erfaren brygger, fikk jeg beskjed om at gjæra kan bli slapp på slutten av endt gjæring, og at slapp gjær kan gjøre en dårlig jobb i karbonering og lage uønskede smaker. Så jeg tenkte å teste ut om det kan være noe i det.
Kom gjerne med forslag til hva som kan være feil hos meg på flaskekarbonering. Det som skjer i tillegg til usmak på pils/lager, er at på alle øl jeg lager, tilsetter jeg ganske mye sukker. 8-9g per liter, blandet i lake. Men alikevel, kunne karboneringsresultata blitt bedre. Det er fremdeles litt slappt. Jeg har prøvd mange varianter. Sukkerlake med mye venn, lite vann, 6-10g sukker per liter. Karbonering på 20grander, på 30 grader, kjøle ned laken, ikke kjøle ned laken. Røre laken inn. Ikke røre den inn. La den stå noen minutter før flasking, flaske med en gang den er tilsatt. Og uansett hvordan jeg snur og vender på denne prosessen, så blir karboneringen litt svak, pluss at jeg får en svak usmak på lager/pils.