Karboneringskammer

Årstidene er ikke alltid på ens side, så jeg må bygge et dedikert kammer for å karbonere hveteølene mine.

Noen som har gjort det, og har bilder?

Jeg ser for meg et lite skap av noe slag (for å slippe å bygge så mye selv), og inn med BT frostvakt, siden det har jeg. En ITC eller en STC hvis jeg har en liggende, og en eller to 12V vifte.

Spørsmålet er vifta og utlufting av skapet. Denne frostvakten er jo notorisk kjent for å ikke klare å holde jevn temperatur i et skap i det hele tatt, pga restvarme.

Jeg vil ha så jevn temperatur i skapet som mulig.

Hvordan ville du gjort det?

Det jeg er ute etter er stålkontroll på temperaturen i skapet med BT frostvakt, er det andre alternativ som er bedre enn en BT frostvakt så er jeg åpen for det.

Er ute etter innspill.
 
Med dine krav til presisjon vil jeg anbefale å sette flaskene i vann, og styre temperaturen med noe ala denne:

https://www.kitchentime.no/no/p/sou...MIscSHnMDQ2AIVBkQYCh1JjgtDEAQYDyABEgL08_D_BwE

Veldig god ide, vann har jeg ikke tenkt på. Men prisen mann.. :) Neste dyre bryggerinvestering er i en spundventil, det der ville sprengt litt bryggerbudsjett. Men jeg må si jeg like forslaget veldig godt.

Skal se hvis jeg finner en "billig" slik sous vide greie.
 
Har brukt gjæringsskapet mitt. Det har jo temperaturkontroll og plass til øl når det er ledig. Og kjøleskap/varmebelte/stc-1000 har jo du kanonkontroll på [emoji1417]
 
Veldig god ide, vann har jeg ikke tenkt på. Men prisen mann.. :) Neste dyre bryggerinvestering er i en spundventil, det der ville sprengt litt bryggerbudsjett. Men jeg må si jeg like forslaget veldig godt.

Skal se hvis jeg finner en "billig" slik sous vide greie.

Sjekk «temperaturrange». Jeg så flere billigere, men de regulerte kun mellom 40 og 60 grader....
 
Har brukt gjæringsskapet mitt. Det har jo temperaturkontroll og plass til øl når det er ledig. Og kjøleskap/varmebelte/stc-1000 har jo du kanonkontroll på [emoji1417]
Joda, har gjort det samme selv, men synes det er kjipt å binde opp et gjæringsskap til dette. Jeg liker å helst ha alle mine mette med gjærende øl.
 
Sjekk «temperaturrange». Jeg så flere billigere, men de regulerte kun mellom 40 og 60 grader....

Hvis du ser litt opp så kom jeg med en link. Kapasitet 13L vann, og opp til 95C. Denne tempen har jeg litt vanskelig for å tro på med mindre dritten er plassert direkte oppå en aktiv vulkan, men dog, til mitt bruk kanskje den funker?

Det er snakk om ei kasse om gangen, så 30-35L bøtte ish. som vil medføre veldig mye mindre vann enn det når jeg tenker meg om når kassa først er plassert oppi der.
 
https://www.coolstuff.no/KitchPro-Epicure-Sous-Vide-Maskin/13001?LGWCODE=13001;135673;7887

Kapasitet 13L vann.

Vil det si at siden jeg skal sous vide-flaskene mine ved ca 22-24 grader, så kaaan denne være nok?

Jeg ville tro at det er effekten (1100 watt), og gjennomstrømningen, som gjør størst utslag på dette. Sikrer du beholderen littegrann mot varmetap (lokk) er jeg kanskje sikker på at du klarer å holde varmen. Det står jo også at den klarer å varme vannet opp til 95 grader. Det at de oppgir vannkapasitet på 13 liter har nok å gjøre med hva denne er laget for, å holde varmen på feks kjøtt på feks 60 grader i flere døgn.
 
Jeg ville tro at det er effekten (1100 watt), og gjennomstrømningen, som gjør størst utslag på dette. Sikrer du beholderen littegrann mot varmetap (lokk) er jeg kanskje sikker på at du klarer å holde varmen. Det står jo også at den klarer å varme vannet opp til 95 grader. Det at de oppgir vannkapasitet på 13 liter har nok å gjøre med hva denne er laget for, å holde varmen på feks kjøtt på feks 60 grader i flere døgn.

Det er det jeg også tenker på, 13L og så skal det brukes på 60C+

Nå føler jeg meg like optimistisk som en tysk soldat som står og ser utover Stalingrad, dette må bli bra. Slipper å skaffe skap. Trenger bare en bakk, legge den på noen cm med isopor så slipper jeg gjennomslag fra undersiden, og klinke på lokket. Tenkte å sette hele greia i et rom som egentlig er gristkaldt om vinteren, type noen få plussgrader, for det er der jeg har plass. Kan jo isolere skiten med liggeunderlag langs flatene og.

Men, så er spørsmålet, trenger jeg to? for kilden (denne greia) vil jo da sitte i en ende av bakken. Men den skal jo sirkulere. Evt en i hver ende?

Når tempen er passe jevn, så antar jeg at også de flaskene i midten av kassa vil få lik temperatur. Selv om det sikkert blir litt "lag"-tid for de flaskene.

Iallefall så er det årets forslag, selv om det er i januar. Hadde aldri kommet på å bruke vann selv.
 
Sist redigert:
På jobben har vi herdekar til betongprøver, det er i utgangspunktet ett kar i aluminium som du får i flere forskjellige størrelser, fra ca 100l og opp til det som vi bruker som er på ca 800l Det er en "dypvarmer", eller egentlig ett varmeelement der du kan justere temp fra 10C til ca 30 tror jeg. det burde funke om du kan komme over noe brukt labbutstyr fra en betong fabrikk.
Noe sånt https://www.retrade.eu/no/aitem/118964/Herdekar_for_betongprøve_93_3284
 
Jeg ga 1000,- for dette på Finn en gang. Både filterpumpe og varmekolbe inkludert. Holder bra jevn temperatur.
Kanskje litt koselig med fisker i bryggerommet?
Blir vel ølfisker og ikke ølhunder da?
 

Vedlegg

  • 1515696401774295061670.jpg
    1515696401774295061670.jpg
    418,2 KB · Sett: 71
Jaggu, kanskje jeg like så greit bare skal gå for et 240L akvarie? Var i en fiskebutikk i Oslo for noen år siden, der hadde de fisker til trettifire tusen kroner, det ville jo sett bra ut sammen med Hefeweizen-flaskene mine.

Nei det blir nok sånne klassiske plastbakker man får overalt, med isolasjon, uten fisker. Dette blir bra. Endelig så vil jeg få sove om natta.
 
Nå kom jeg på en fantastisk ide. Jeg har en sånn klassisk liten kinapumpe til overs. Disse er "submersible". Dytte en sånn over rekka og ned i karet så tror jeg at jeg er i mål, da er jeg ganske sikker på at det holder med kun en av de sous-vide vibratorne jeg linket til.
 
Har du ikke et gammelt isolert meskekar stående som er stort nok?

Men fisker til over 30 tusen, selges makrellstørje rund over disk i hovedstaden?:)
Av enkle firkantede baljer med lokk så har de noen svarte på Europris med noen års garanti.
Men det går år mellom hvær gang de selges til nedsatt pris.
 
Har du ikke et gammelt isolert meskekar stående som er stort nok?

Men fisker til over 30 tusen, selges makrellstørje rund over disk i hovedstaden?:)
Av enkle firkantede baljer med lokk så har de noen svarte på Europris med noen års garanti.
Men det går år mellom hvær gang de selges til nedsatt pris.

Haha, jeg mente akvariebutikk, eller hva man skal kalle det. Det var ikke i en fiskebutikk som selger torsk til middag, liksom.

Nei har ikke noe sånt, så det blir en bakk fra ikea eller biltema. Prisen på disse ifht bruksverdien er så lav at jeg gidder ikke vente på tilbud. Men godt tips om svarte.. Det hadde jeg ikke tenkt på, tenkte bare på de klassiske blanke. Oppbevarer langringsøl enten på fat eller i ei kasse med en pappeske over, men fint å minimere lys på alle stadier.
 
Årstidene er ikke alltid på ens side, så jeg må bygge et dedikert kammer for å karbonere hveteølene mine.

Noen som har gjort det, og har bilder?

Jeg ser for meg et lite skap av noe slag (for å slippe å bygge så mye selv), og inn med BT frostvakt, siden det har jeg. En ITC eller en STC hvis jeg har en liggende, og en eller to 12V vifte.

Spørsmålet er vifta og utlufting av skapet. Denne frostvakten er jo notorisk kjent for å ikke klare å holde jevn temperatur i et skap i det hele tatt, pga restvarme.

Jeg vil ha så jevn temperatur i skapet som mulig.

Hvordan ville du gjort det?

Det jeg er ute etter er stålkontroll på temperaturen i skapet med BT frostvakt, er det andre alternativ som er bedre enn en BT frostvakt så er jeg åpen for det.

Er ute etter innspill.

Har bygget et gjæringskammer av 5 isoporplater og noen løpemeter 2"x2" plank. 4 trallehjul under for fleksibel flytting. Står som regel parkert under bryggebenken. Oppvarming via inkbird og 2 stk. 40 watt reptillamper. Mer funksjonelt enn vakkert – plass til 2 vanlige 30 l bøtter.

Har 3 forsikringsfolk i nærmeste familie, og kan vanskelig anbefale BT frostvakt i et slik oppsett. Det bryter om lag halvparten av formaningene i produktarket, ikke minst at den ikke må brukes i rom med grunnflate på mindre enn 4 kvm.
 
Ikea sine kjenner jeg ikke til, de blanke fra Biltema jeg har tror jeg ikke er spesiellt solide.
Må du bore hull bør de ikke sprekke.
 
Tror jeg har det dekket nå. Finne en grå/svart boks, tror ikke kvaliteten spiller spes rolle da det bare skal litt vann oppi der, og lokk på toppen som holder skiten sammen. Og så lage hull i lokket i enden til den der souse-vide staven., og kakk i siden av lokket så jeg får senket ei pumpe oppi med kabel.
 
Tilbake
Topp