Karboneringskammer

Så sånn som jeg skjønner dette er det umulig å lage god heffe med fatkartbonering, det må altså i vannbad med sukker... Noen må ringe til Tyskland. Det er rett og slett noe de har oversett siste 2-300 år
 
Så sånn som jeg skjønner dette er det umulig å lage god heffe med fatkartbonering, det må altsåa i vannbad med sukker... Noen må ringe til Tyskland. Det er rett og slett noe de har oversett siste 2-300 år

Klassisk strengt fra chiefen sin side ;)

Seff er det mulig å lage god hefe med fatkarbonering. Bryggeriene gjør det jo.

Men
1) Jeg vet ikke hva bryggeriene gjør, jeg gjør det slik jeg gjør det, og utvikler det.
2) Jeg vil flaske mine, siden det er den stien jeg er på. Tvangskarbonering på fat ga meg ikke i nærheten av der jeg er i dag
3) Jeg kunne sikkert lagt om til karbonering på fat, men da må jeg legge om hele prosessen etter gjæring, og det vil jeg ikke pr nå.

Målet mitt er iallefall å klare å krabbe meg over 40 poeng på Hefe, om det skjer i NM, eller ved bedømmelser utenom er ikke så viktig. De fleste Hefene jeg har lest dommerskjemaer fra de siste årene i NM lander rundt 30. +/- noen poeng.
 
Sist redigert:
Neida, imponerende att du orker egenlig. Du bruker ikke sukker men vørter vil jeg tro. Jeg er fornøyd med den weisen, paulaneren, heffen jeg lager uten å vinne NM. For meg er det mye viktigere at jeg liker og drikker mitt øl , enn att noen bedømmer hva jeg liker. Der er vi nok nokså ulike. Styr på, jeg er helt sikker på att du får til det du prøver på.... blir bare litt stressa av å lese om all jobben som blir gjort for å oppnå andres gunst og smaker (sikkert din og da) Men dur på, skall prøve å ikke engaskjere meg. For meg er ølbrygging kos og ikke konkuranse
 
Neida, imponerende att du orker egenlig. Du bruker ikke sukker men vørter vil jeg tro. Jeg er fornøyd med den weisen, paulaneren, heffen jeg lager uten å vinne NM. For meg er det mye viktigere at jeg liker og drikker mitt øl , enn att noen bedømmer hva jeg liker. Der er vi nok nokså ulike. Styr på, jeg er helt sikker på att du får til det du prøver på.... blir bare litt stressa av å lese om all jobben som blir gjort for å oppnå andres gunst og smaker (sikkert din og da) Men dur på, skall prøve å ikke engaskjere meg. For meg er ølbrygging kos og ikke konkuranse

Det er en hobby, jeg liker å dille med slikt. Jeg brygger ikke for andres gunst, jeg brygger for min egen, og jeg elsker bayerske hefeweizens, så de er referansene mine, med en egen vri evt, har enda ikke fått smakt noe i nærheten av alt det som kommer derfra. Så siden min smak heller mot referansene, er jeg nysgjerrig på hva dommere har å si. Og jeg tror aldri jeg kommer til å vinne noe som helst. Men vil gjerne få tilbakemeldinger og gjøre mitt beste. Jeg er forsåvidt et konkurransemenneske, men har skjønt at jeg har lite sjans i NM i ølbrygging til å ende opp med gull i noen klasse. Utrolig mange flinke bryggere der ute.
 
Det er en hobby, jeg liker å dille med slikt. Jeg brygger ikke for andres gunst, jeg brygger for min egen, og jeg elsker bayerske hefeweizens, så de er referansene mine, med en egen vri evt, har enda ikke fått smakt noe i nærheten av alt det som kommer derfra. Så siden min smak heller mot referansene, er jeg nysgjerrig på hva dommere har å si. Og jeg tror aldri jeg kommer til å vinne noe som helst. Men vil gjerne få tilbakemeldinger og gjøre mitt beste. Jeg er forsåvidt et konkurransemenneske, men har skjønt at jeg har lite sjans i NM i ølbrygging til å ende opp med gull i noen klasse. Utrolig mange flinke bryggere der ute.

Dette er bare tull @Miguel. Jeg hadde den udelte gleden av å ha @Finn Berger på privat besøk hjemme i helgen, og fikk da smake på opptil flere av hans øl. Hans øl er åpenbart i NM klasse, selv om han, beskjeden som han er, ikke er helt overbevist om det selv. Jeg er overbevist om at flere av dine øl også er i NM klasse.

Jeg brygger også primært i konkurranse med meg selv, men det å la andre vurdere, og smake på, mine øl gir meg en helt nødvendig korreksjon for kontinuerlig forbedring (ISO 9001. [emoji4] ).
 
Dette er bare tull @Miguel. Jeg hadde den udelte gleden av å ha @Finn Berger på privat besøk hjemme i helgen, og fikk da smake på opptil flere av hans øl. Hans øl er åpenbart i NM klasse, selv om han, beskjeden som han er, ikke er helt overbevist om det selv. Jeg er overbevist om at flere av dine øl også er i NM klasse.

Jeg brygger også primært i konkurranse med meg selv, men det å la andre vurdere, og smake på, mine øl gir meg en helt nødvendig korreksjon for kontinuerlig forbedring (ISO 9001. [emoji4] ).

Hyggelig sagt, Einar. Sånne tilbakemeldinger er viktige. Og jeg skal skjerpe meg når det gjelder skummet;).

Jeg tror mange av oss smaker egne øl på en egen måte, og når vi så i tillegg bruker det beste av det vi kan få tak i fra profesjonelle produsenter som referanse, blir noe skeivt. Tilbakemeldinger fra kvalifiserte dommere er det nok lurt å skaffe seg, og før eller seinere får jeg vel prøve meg i en konkurranse, jeg også. Men NM, det høres liksom så svært ut, så jeg tenker vel litt som @Miguel - som jeg ellers også tror helt klart burde delta:). Men å gå for gull, og tenke som Kupper'n, at sølv er nederlag, det er ødeleggende. Om jeg klarte å brygge den fjerde beste pale ale'n (engelsk, altså!) i konkurransen, ville jeg være rimelig lykkelig - så lenge tilbakemeldingene bare var gode. Det gjør ikke så mye om noen brygger enda bedre øl, så lenge mitt blir bedømt som veldig godt.

Ellers var PF en oppløftende opplevelse. Det var morsomt å stå på stand med Einar og teamet (se bilde av teamet inkludert en god og rund "gjærteknisk konsulent" på hjemmesiden her) og skjenke ut masse veldig godt øl. Og det beste vant:)! Så kanskje skal jeg overveie å stille der. Det var jo passe uhøytidelig, også.
 
Jeg har litt trua. Mangler bare å isolere hele greia med liggeunderlag, det glemte jeg å kjøpe i dag.

Så når jeg får satt noe øl oppi der så blir det å måle rundt med termometer og se hvis flowen må redesignes.

Vinklene er det kassene skal stå på (får akkurat plass til to kasser) pr nå så ligger noen av de og presser ned endene på utløpet. Må også se hvor høyt opp jeg kan flytte pumpa uten at den lager virvel og suger luft.

Skal se om jeg rekker å sjekke strati-fisering slik det er nå om noen timer.
 

Vedlegg

  • IMG_20180201_202317_1.jpg
    IMG_20180201_202317_1.jpg
    141,5 KB · Sett: 136
Dette er bare tull @Miguel. Jeg hadde den udelte gleden av å ha @Finn Berger på privat besøk hjemme i helgen, og fikk da smake på opptil flere av hans øl. Hans øl er åpenbart i NM klasse, selv om han, beskjeden som han er, ikke er helt overbevist om det selv. Jeg er overbevist om at flere av dine øl også er i NM klasse.

Jeg brygger også primært i konkurranse med meg selv, men det å la andre vurdere, og smake på, mine øl gir meg en helt nødvendig korreksjon for kontinuerlig forbedring (ISO 9001. [emoji4] ).

Hyggelig at du er overbevist om at mine holder NM-klasse, uten å ha smakt noen av de enda :)

Vel, da jeg var bitteliten så skulle jeg bli lokfører (hadde miniatyrjernbane), men det ble jeg jo ikke, så det jeg lærte var å ikke ha for høye forhåpninger iallefall. Men jeg er ikke heeelt klippet ut av virkeligheten og føler at ølene mine har noe i NM å gjøre, selv om det bare er for å delta. Rimelig sikker på at jeg ikke sender inn rubbish når jeg først skal sende inn.
 
Aight. Det er null stratifisering når greia er tom for øl. Hvis jeg opplever stratifisering med øl oppi vet jeg at det er kun ølflaskene som gjør det.
 
Den lille pumpa høres ut som en liten vibrator som bare går og går. Må få skiten ut av bryggerommet og inn dit den skal egentlig være.
 
Skal du også begynne å brygge i kona, nå?

"kona" er en rev med doseringssprøyta til speise og har helt sikkert et eller annet "submersible" verktøy på lur til annet bruk.. Men ikke vekk en sovende bjørn, har en weizenbock i dunken som må bli ferdig først før jeg tømmer og flytter dunken..
 
Tilbake
Topp