kardemomme

I morgen skal jeg brygge en tripel  :spinsmile: og har lyst til å bruke kardemomme. Nå har jeg sett i flere oppskrifter at det tilsettes kardemom i veldig små mengder; 0.5 stk eller 1 stk.
Skal sikkert knuses lett også som fersk koriander.

Her noen brukt kardemomme, i hvilken mengder, og hva var resultatet?

     
 
     

tripel mai Style: tripel (koriander 5 gr, kardemomme ?)  Brewer: lora
 
Statistics
Volume: 21 liters
OG: 1076
FG:  
Alcohol: 8.7 % by vol.
Colour: 8 EBC (Pale yellow)
Bitterness: 38 IBU
BU/GU: 0.5


Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 5200 grammes
farin (light) 1000 grammes
Flaked Oats 100 grammes
Munich Malt 15 EBC 200 grammes

Mash schedule: 65 degrees for 90 minutes



Hops
Styrian Golding 5.2% alpha 50 grammes 60 minutes
Saaz 3.8% alpha 20 grammes 60 minutes
Saaz 3.8% alpha 20 grammes 30 minutes

Fermentation
Yeast: WLP500 Trappist Ale


Comments:


slurry
 
I "etterbehandlingskonkurransen" for Nøgne Ø Porter, under hjemmebryggerdagene på NØ nå i år, stilte jeg med en utgave som bl.a. hadde gjæret og modnet sammen med HEL kardemomme (alle ekstra-ingrediensene var gitt et ganske kort oppkok før tilsetting). En annen ingrediens var hele Grains of Paradise (African Pepper), som også har en kardemomme-lignende aroma og smak. Alt ble silt ut igjen før tapping til sekundær-kar (etter flere uker på primærdunken). Selv om kardemommen og GoP altså ikke var knust, kan jeg love at den markerte seg både med aroma og smak! (ca. 10 g av hver, til 23 liter vørter). Selv synes jeg jo fortsatt at dette er et helt genialt øl (det var også tilsatt eikespon av amerikansk eik, og litt tørket lakrisrot, + ekstra Saaz-humle) - men respekterer at juryen nok synes jeg hadde "tatt'n vel langt ut". Jeg kommer sikkert til å bruke hel kardemomme i flere nye øl, men vil nok være forsiktig med mengden ...

Et såpass lyst øl som en trippel vil jeg nok tro tåler mindre kardemomme enn en kraftig porter, men et lite "touch" blir sikkert supert!
 
hvorfor brukte du hel kardemomfrø? (jeg antar at du knuser koriander?) hvorfor valgte du ikke å kjære i to eller knuse?
 
Jeg valgte hele frø fordi jeg ikke ville ha kardemommerester med over i det ferdige ølet, bare smaken. Men hvis en ikke er redd for det, går det selvsagt an å knuse frøene også (eller kjøpe ferdigknust). Da må man nok være enda forsiktigere med mengden.
 
Jeg får aldri med korianderrester i flaskene så jeg skal knuse begge deler. Da går jeg for 1 stk frø (ingen peiling hva det veier  :jaha:). går for 5 gram koriander etter å ha brygget med 15, 15, 12 og 10 gram før. Jeg liker veldig godt smaken men den må være litt mer skjult 8)
Jeg stikker forresten ikke om til sekundairgjæringskar. Øl står i en og det samme kar hele ca 3 uker.

EDIT kardemomme er en belgfrukt. jeg mener at jeg skal åpne 'skålen', telle antall frø og tar halvparten eller mindre. (fare for 'after-shave'-øl :eek:)
 
Takk for innspil Sigmund. Nå er jeg ferdig med kokingen og valgte å tilsette hverken koriander eller kardemomme. Må brygge også noe for å kunne sammenligne med de som har krydder. Neste gang med  :)
 
..og neste brygg det var i dag. Har brygget en belgisk lys sterkt ale og brukte 2 frø av 20 som var inn i belgen (skålen).  Så det var ikke for mye håper jeg. Poenget er at det skal ikke kjennes kardemomme men at det spiller en veldig lite rolle i 'smakspalettet'. Brukte i tillegg 1 ts hel koriander, lett knust.
 
Ett lite spørsmål ang. kardemomme. bør man bruke grønn eller sort type til brygging? hva er forskjellen på de to typene? setter veldig pris på svar da jeg tenker å gå til innkjøp av kardemomme i morgen. Forresten, finnes det noen butikk i Trondheimsområdet som selger kardemomme hel/knust?
 
Tilbake
Topp