Katastrofe

Hei
Skulle til å flaske en IPA brewdogklone da katastrofen inntraff. Da jeg begynte å tre på flaskefylleren på kranen sto jeg plutselig med hele kranen i hånden og ølet fosset ut av hullet der kranen hadde vært på gjæringbøtta. Jeg hadde en tom bøtte like ved somjeg satte under og fikk berget ca 18 liter øl. Spørsmålet mitt blir da. Er det noen vits i å prøve å flaske dette overoksyderte ølet? Noen som har vært utsatt for det samme og prøvd å flaske det? Og hva ble eventuelt resultatet? Hurtig svar mottas med takk.
 
Bør ikke lagres, men nytes før oksidasjonen ødelegger ølet. Smaker trolig bra etter karbonering
 
Ikke for å pisse i noens sko. Men hovedsaken er uansett at ølet ble godt. Men jeg ville ikke tatt dette for at "det går greit" med tanke på oksidering. Det er hva smaksløkene vet hva de kan lete etter.
 
Ikke for å pisse i noens sko. Men hovedsaken er uansett at ølet ble godt. Men jeg ville ikke tatt dette for at "det går greit" med tanke på oksidering. Det er hva smaksløkene vet hva de kan lete etter.
Motsigelse i motsigelse Miguel. Fiffig. Dersom ølet viste seg å være ok understøtter det bare teorien om at ølbrygging trenger ikke å være vitenskap
 
Jeg skal gjemme unna et par flasker å la de stå en 3-4 mnd for å sjekke hvordan de har utviklet seg. Har en mistanke om at de ikke blir spesielt gode mtp hvor godt oksydert de ble.
 
Den beste kilden for å smake hva oksidering smaker, er en gjærstarter. Jeg tar meg en liten smak to-tre ganger i året for å holde løkene i beredskap. Sikkert lurt å gjemme unna flasker for egen læring. Inviter noen interesserte venner for å spre kunnskap. Det tar ofte litt tid, så det er veldig gledelig at den smaker bra nå :)
 
Motsigelse i motsigelse Miguel. Fiffig. Dersom ølet viste seg å være ok understøtter det bare teorien om at ølbrygging trenger ikke å være vitenskap

Det understøtter at ølet på det tidspunktet det ble drukket ble godt. Vitenskapen sier at dette ølet med stor sannsynlighet er oksidert, og smaksløkene vil nok bekrefte det, over tid.
 
Tilbake
Topp