Keg

Jeg har flasket alle mine brygg. Etter gjæringen, har jeg kegget på "King Keg" og etter en tid flasket brygget ved bruk av mottrykksfyller. Fungerer utmerket for meg. Nå trenger jeg flere kegger, men King Keg får jeg ikke tak i her i landet. Er det noen som vet hvor man kan få tak i, evt annen type/prinsipp som dekker mitt behov. Større enn 25 liter?

mvh
Bjørn
 
De fleste som bruker en eller annen form for keg bruker stortsett Corneliusfat. Disse er laget av rustfrittstål, inneholder ca 19 liter, og finnes i to versjoner (i forhold til koblingene): NC (non-Coke, altså Pepsi) og CC (Coca Cola). NC har en klikk-løsning og CC bruker bajonetprinsippet. Ellers er fatene like.

Det anbefales å bruke kun ett system, slik at man slipper å ha koblinger til begge deler. Jeg tror de fleste her i landet bruker NC. Se også www.Petit-agentur.no og www.candirect.de

Hvis du vil ha større bør du få tak i ølfat på opptil 50 l. Ikke alle fat lar seg åpne enkelt, mange bryggerier har en slags mekanisme i fatet slik at ingen 'stjeler' fatene deres.
 
Trenger en dunk som bør romme 25 liter. Det er kanskje mulig og mekke en plastdunk med lokk og som tåler trykket. Finnes slike?
 
Jeg tror det blir vanskelig det, men aldri si aldri. Ølfat finnes også på 25-30 liters størrelsen, så du kan jo prøve å finne ølfat som går an å ta fra hverandre og sette sammen igjen. En kombinasjon av et 'stort' corneliusfat på 19 l pluss et mindre corneliusfat på 8-12 liter duger muligens også? Ulempen er bare at små fat er like dyre som de store.
 
Spør hos bryggerier i din omgivelse. Det kan hende de kasserer noenlunde bulkete fat som fremdeles egner seg godt til ditt formål. Kanskje Berentzen i Stavanger har noe liggende til deg?

Husk at hvis du bare skaffer deg et tipp-topp fat gjennom en pub mot pant, så driver man underslag. Panten er som regel en god del lavere enn fatets verdi, samt at fatet eies av bryggeriet.
 
Alel corneliusfat er iallfall demonterbare - og man bør vel ta fra hverandre alle koblinger og rense fjærer og o-ringer og sånt med et par bryggs mellomrom på alle fatene sine.
 
Jeg spurte på bryggeriet hvordan jeg kan skaffe meg fat, de svarte med et spørsmål:
Kjenner du ikke "nnnn"  (min lokal pub), etter det har jeg ikke sett det som veldi kriminelt og kjøpe fat hos dem. de har (hadde) bare 30 liters fat til 300 NOK men det passet meg fint, ellers får du også 50 liter.
Petit har kobling som du også bruker til rensing så slipper du demontering som krever en modifikasjon.
Plastfat finnes for lavt trykk hos bla. Partyman.
Men som andre antyder, ett system er veldi greit, to ikke fulle cornelius = ett bryggerifat, og fulle må de ikke være.
Oddvar
 
Jøssda, det hadde jeg ikke forventet av bryggeriet. Kanskje de ikke bryr seg så mye om det. Vel, hadde jeg fått et såpass klart svar fra et bryggeri, så ville jeg nok slått til også :).

Stor gryte man får for de pengene og da, dersom man skjærer av toppen.
 
Nå er det gått en uke siden jeg startet dette emnet og har blitt tipset om å handle King Keg på Internet. Det har ikke vært lett da alle har begrensning i vekt og størrelse. Skulle jeg hatt 2 King Keg og 2 Cornelius kegs, måtte dette deles opp i flere pakker og forsendelseskostnader på ca 200£ (+ 1500 kr i moms på ordren min). Det ble lett å velge en tur med Norwegian til London t/r, kr 889,- . Må bare finne meg en god magnetrører med det samme.

bjorf
 
Ola skrev:
Jeg har et lite "øleskap" med plass til to corneliusfat. Akkurat plass !  Det heter NORGOLD , model RS-17DL4SA. Kjøpt på Elkjøp for ca kr. 2000 for et års tid siden. Corneliusfat er 63,5 cm høy, og diameter 21.5 cm.  :D
Inne og redigerer: Det er de store fata ja, på 19,etellerannet liter.  :oops:

Se også http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=13
Jeg vet ikke hva de veier, tror det varierer litt alt etter hvem som er produsenten.
 
Takk for det, da får jeg plass til 3 stykker i kofferten og sikker noe oppi  keggene også. Ser ut til at de har åpning lik den ovale 8x10cm på min Blichmann Conical.

bjorf
 
Det var smart! Og kanskje du kan ta med en 4. keg som håndbaggasje :). Hos hvilken butikk skal du kjøpe keggene + ekstraene?
 
Har en ordre hos beertech.co.uk. Blir levert på døra/hotellet jeg overnatter på i London. Dit blir også min magnetrører, inntil 20 liter kapasitet, levert. Brukt, men til en brøkdel av prisen. Finnes mye brukt lab-utstyr på nettet.
Lurer forresten på om det kan ha noe for seg å benytte røreren på ganskelav hastighet under gjæring av vørten også. Har lest at røreren sørger for at du får en oppblanding av gjæren, slik at kommer mer i kontakt med vørten og næringsstoffene. Den vil ellers legge seg mot bunnen.

bjorf
 
Sjekket nettbutikken. De har jo mye annet interessant også. Mange tørrgjær fra Fermentis, noen litt ukurante humletyper. Sånne greier veier heller ikke mye så det ville jeg satset på å putte ned i keggene. Og resten av vekten du har igjen på kofferten kan gjerne brukes på øl :D. Det blir en bra helgetur!
 
Ellers ser jeg at Candirect har brukte 50-litersfat 52 euro, pluss 15 for fittings. Nye fat omtrent det dobbelte.

Er de tyske koblingene like de norske? Jeg har gode erfaringer med et par bestillinger hos Candirect, forøvrig.
 
Hei alle sammen. Fyrer inn et spørsmål i denne tråden, siden den går i Keg og sånt ;). Jeg er helt fersk i dette, har faktisk ingenting utstyr til ølbrygging enda men jeg har begynt å planlegge hva jeg skal anskaffe.

Jeg kommer til å begynne helt fra bunn, mao. laging av egen vørt og slikt.

Men, det jeg lurer litt på er. Kan jeg bruke kun Corneliusfat, både som modningsfat og lagringsfat? Har blitt anbefalt å ha en King Keg til modning og så tappe ølet over på et Corneliusfat etterpå... Kan jeg ikke heller ha to-tre Corneliusfat?

Kommer nok til å anskaffe meg en King Keg uansett, men det er greit å få ting litt på plass i hodet før jeg går igang.

Jeg kan få tak i en King Keg lokalt for 8-900 kroner tror jeg. Er det noen steder jeg kan få dette billigere?
 
Velkommen.

Absolutt ikke noe behov å skaffe seg King keg.
Du tapper bare ølet rett fra gjæringsdunken til corneliusfatet når det er klart.
En grei regel å følge er å la ølet stå i ca.2 uker til gjæring selv om det slutter å ploppe etter noen få dager.

Hver gang man tapper om ølet til en ny beholder utsetter man det for infeksjons og oksiderings fare.
 
Tilbake
Topp