Keg

Flott :), takk for kjapt svar. Da skal jeg ta meg en runde og sjekke vedr. Corneliusfat. Ser ut som jeg kan få tak i til 300,- (panten)
 
Bjorf skrev:
Lurer forresten på om det kan ha noe for seg å benytte røreren på ganskelav hastighet under gjæring av vørten også. bjorf

Det tror jeg er en dårlig ide! Man trenger ikke rare rørelsen i en starter for å få den til å skille ut CO2 og ta opp oksygen. Starteren blir derfor kraftig oksydert og det er grunnen til at vi dekanterer starteren og pitcher kun med gjærslurryen. Det betyr at hvis du gjærer med konstant omrøring vil du få et oksydert og udrikkelig øl.
 
Ludde,
Når man tapper direkte fra gjæringskar til KingKeg/Corneliusfat, vil det ved sekundærgjæring/lagring danne seg bunnfall i disse. Videre tapping fra Cornelius fører med seg bunnfall i glasset fordi man tapper fra bunn. Tapping fra KingKeg skjer fra overlaten, fordi innvendig slange flyter ved hjelp av flottør.
Jeg har både KingKeg og Corneliusfat og ikke tvil om hva som er enklest i bruk. Corneliusfatet har gode koblinger for slanger, som KngKeg ikke har. Dersom bunnfall er problem for deg, kan man kutte ca 20 cm av det innvendige tapperøret i Corneliusfatet og skjøte på slange med flottør. I UK benyttes dette i stor grad. Slange med flottør (for KingKeg) kjøpes løst til ca 3£ i UK.

bjorf
 
ludde skrev:
Flott :), takk for kjapt svar. Da skal jeg ta meg en runde og sjekke vedr. Corneliusfat. Ser ut som jeg kan få tak i til 300,- (panten)

Har aldri hørt snakk om pant for Corneliusfat, så her tror jeg du må ha misforstått ett eller annet. De selges brukt - når de finnes tilgjengelige - for fra ca 500 kr og oppover, for 19-liters fat. Bestilling fra bl.a. USA er også mulig, men hva frakten kommer på aner jeg ikke. På Ebay tilbys de for f.eks. USD 23,50 pr. stk. Satser selv på å kjøpe ytterligere et par stk. derfra når jeg drar over "Storfjorden" i løpet av vinteren  :skitbra:
 
Henning1 skrev:
ludde skrev:
Flott :), takk for kjapt svar. Da skal jeg ta meg en runde og sjekke vedr. Corneliusfat. Ser ut som jeg kan få tak i til 300,- (panten)

Har aldri hørt snakk om pant for Corneliusfat, så her tror jeg du må ha misforstått ett eller annet. De selges brukt - når de finnes tilgjengelige - for fra ca 500 kr og oppover, for 19-liters fat. Bestilling fra bl.a. USA er også mulig, men hva frakten kommer på aner jeg ikke. På Ebay tilbys de for f.eks. USD 23,50 pr. stk. Satser selv på å kjøpe ytterligere et par stk. derfra når jeg drar over "Storfjorden" i løpet av vinteren  :skitbra:

Tro om han har kontakt med et "utested", skulle uanset ikke vere verre å få kjøpt Corneliusfat til pantepris enn det er å få kjøpt bryggerifat til pantepris.
 
Oddvar Demmo skrev:
Henning1 skrev:
ludde skrev:
Flott :), takk for kjapt svar. Da skal jeg ta meg en runde og sjekke vedr. Corneliusfat. Ser ut som jeg kan få tak i til 300,- (panten)

Har aldri hørt snakk om pant for Corneliusfat, så her tror jeg du må ha misforstått ett eller annet. De selges brukt - når de finnes tilgjengelige - for fra ca 500 kr og oppover, for 19-liters fat. Bestilling fra bl.a. USA er også mulig, men hva frakten kommer på aner jeg ikke. På Ebay tilbys de for f.eks. USD 23,50 pr. stk. Satser selv på å kjøpe ytterligere et par stk. derfra når jeg drar over "Storfjorden" i løpet av vinteren  :skitbra:

Tro om han har kontakt med et "utested", skulle uanset ikke vere verre å få kjøpt Corneliusfat til pantepris enn det er å få kjøpt bryggerifat til pantepris.

Ja, hvis det finnes utesteder som bruker Corneliusfat og de (og innholdsleverandøren?) plutselig ikke har bruk for dem lenger kan det saktens tenkes. I annet fall tror jeg leverandøren ville bli nokså sur om han fikk tilbake færre fat enn han leverte, fordi innholdskjøperen hadde solgt noen tomfat superbillig og langt under nyanskaffelseskostnad til bekjente eller andre som kom og spurte pent  :biersmile: Men hva vet jeg, det blir bare spekulasjoner fra min side.
 
Henning1 skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Henning1 skrev:
ludde skrev:
Flott :), takk for kjapt svar. Da skal jeg ta meg en runde og sjekke vedr. Corneliusfat. Ser ut som jeg kan få tak i til 300,- (panten)

Har aldri hørt snakk om pant for Corneliusfat, så her tror jeg du må ha misforstått ett eller annet. De selges brukt - når de finnes tilgjengelige - for fra ca 500 kr og oppover, for 19-liters fat. Bestilling fra bl.a. USA er også mulig, men hva frakten kommer på aner jeg ikke. På Ebay tilbys de for f.eks. USD 23,50 pr. stk. Satser selv på å kjøpe ytterligere et par stk. derfra når jeg drar over "Storfjorden" i løpet av vinteren  :skitbra:

Tro om han har kontakt med et "utested", skulle uanset ikke vere verre å få kjøpt Corneliusfat til pantepris enn det er å få kjøpt bryggerifat til pantepris.

Ja, hvis det finnes utesteder som bruker Corneliusfat og de (og innholdsleverandøren?) plutselig ikke har bruk for dem lenger kan det saktens tenkes. I annet fall tror jeg leverandøren ville bli nokså sur om han fikk tilbake færre fat enn han leverte, fordi innholdskjøperen hadde solgt noen tomfat superbillig og langt under nyanskaffelseskostnad til bekjente eller andre som kom og spurte pent  :biersmile: Men hva vet jeg, det blir bare spekulasjoner fra min side.

Jeg vet heller ikke angående Corneliusfat, håpet bare det ikke var verre med disse enn bryggerifat og det var det vryggeriet som tipset meg om.
Nå har jeg skjekket ett gatekjøkken/kafe, de bruker ikke fat men BaginBox lignende konsentratbeholder.
 
Tilbake
Topp