Kettle Souring og Caso Pro Induksjonsplate

Rikard

Norbrygg-medlem
Hei! Har en Caso Pro 3500w induksjonsplate, er nok ganske identisk til de platene man kjøper hos Bryggselv o.l.
Tenkte å prøve meg på kettle souring, men sliter litt med å tenkte meg frem til hvordan jeg skal klare å holde tempen stabil på platen. Platen kan ikke styres med PID og sensor da den resettes når den skrus av og på igjen slik at man få trykke seg frem til riktig effekt/modus for at den skal slå seg på.

Har noen erfaring med kettle souring på disse typer platetopper?

Evt noen andre tips for å holde vørter i stabil temp? Jeg kunne ha sirkulert vørter gjennom HERMS med tempstyring, men er skeptisk til å la pumpe og varmeelementet gå kontinuerlig.

Mvh Rikard
 
Induksjonsplate er ikke mulig å bruke, hvis du ikke finner et effekt-trinn som gir akkurat riktig temperatur i kjelen.

Alternativer er en gammel kokeplate, type støpejern, en billig vannvarmer eller en sous vide stick. Evt. bruke Philly Sour, som både gjærer og syrner vørteren.
 
Induksjonsplate er ikke mulig å bruke, hvis du ikke finner et effekt-trinn som gir akkurat riktig temperatur i kjelen.

Alternativer er en gammel kokeplate, type støpejern, en billig vannvarmer eller en sous vide stick. Evt. bruke Philly Sour, som både gjærer og syrner vørteren.
Philly sour har jeg brukt, men ønsker å ha litt mer kontroll over prosessen selv. Kan vel forsåvidt bruke vannvarmeren min, men den har kun 18 l kapasitet - men det passer vel egentlig fint for å brygge batcher til enkelt corneliusfat.
 
Jeg koker også på induksjon til vanlig men har beholdt den gamle kokekjelen min som er en 40L vannkoker ombygget med en EZboil kontroller, PT100 temp sensor og SSR relé på utgang. Holder snorbeint temperatur når jeg kjelesurner :)
 
Du må nok noen år tilbake i tid teknologisk sett..


En slik plate med en PID slik som PetterL har beskrevet over er enkelt, stabilt og greit. Forskjell mellom topp og bunn får du jo, men det er vel innenfor.
 
Du må nok noen år tilbake i tid teknologisk sett..


En slik plate med en PID slik som PetterL har beskrevet over er enkelt, stabilt og greit. Forskjell mellom topp og bunn får du jo, men det er vel innenfor.
Hvor sensitiv er metoden? Tenker jeg kan isolere kjelen med liggeunderlag og sovepose og varme opp til øvre del av spekter og la den stå. Lavere temp vil vel ikke ha større konsekvenser enn lavere PH enn ønsket.

Gjæringsskapet mitt varmes av frostvakt på laveste effekt, fyrer jeg den opp på maks effekt bør jeg kunne holde 40c jevnt i kjelen. Mange veier til Rom.
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Tilbake
Topp