Kinesisk laboratorievekt

Reinhard10

Norbrygg-medlem
Jeg har alltid trodd at en tesje med CACL2, CASO4, etc veier 5 gram. Jeg har nå kjøpt meg en laboratorievekt fra Kina. Den viser imidlertid at 2 tesjeer med CACL2 eller CASO4 veier 5 gram. Hva er riktig?
 
Tja, vet ikke, men ser det samme her.
Får samme vekt på en slik og en kjøkkenvekt med 1g oppløsning når jeg har veiet 10 gram.
Tror vektene viser tilnærmet riktig.
 
Jeg har også en sånn "dop-vekt". Jeg legger merke til at det er forholdsvis vanskelig å få den til å registrere små mengder ved "start". Det må litt på, så registrerer den bittesmå tillegg.
 
På Clas, Biltema, osv har de sett med «metriske» skjeer, 1g, 5g, 15g osv. med de får jeg at 1ml=1g, osv på mine vekter.

Korrigering: Jepp, (som Finn skriver) teskjemålet strøket veier ca 4,litt gram. Bruker 1 ml "skjeen" til å måle over på vekta til vanlig ... den har nok vært litt toppa, ja ...
 
Sist redigert:
Jeg har alltid trodd at en tesje med CACL2, CASO4, etc veier 5 gram. Jeg har nå kjøpt meg en laboratorievekt fra Kina. Den viser imidlertid at 2 tesjeer med CACL2 eller CASO4 veier 5 gram. Hva er riktig?
Ei teskje veier like mye som en enkroning på Biltema-vekta mi; altså 4 gram. Det stemmer med hva Gordon Strong sier i Brewing Better Beer, også. Han oppgir 4,2 gram (s.149). (Det er ikke så ofte jeg vil bruke ham som sannhetsvitne, men siden han nå sier det samme som meg, så ... :).)

Jeg har ei apotekervekt (skålvekt), og mener jeg har sjekka det på den tidligere, også.

Disse saltene er hygroskopiske, så de trekker til seg vann fra lufta om de får lov. Jeg har mine i helt tette beholdere.
 
Tilbake
Topp