Kinn Dampen

Stein Norem Wisted

Norbrygg-medlem
Smakte nettopp denne og den falt i smak. Er det noen som har oppskriften på den ? Jeg har funnet ut at Steam beer vel skal ha ca. 90% pale malt og 10% crystal, kun Northern Brewer humle til ca. IBU 30, men hvilken gjær bruker Kinn ? San Francisco lager eller London ale, og hvilken gjæringstemperatur ?

---
Sendte en mail til Espen Lothe på Kinn, og fikk oppskriften :

OG 11,6 P
FG 3 P
4,7% alkohol
32 IBU

95% Maris Otter Pale Ale Malt
5% Crystal 150 EBC

Mesking ved 66 grader C

90 min koking
Bitterhumle: Northern Brewer
1,25 g/l Northern Brewer ved kokeslutt og trekke 15 min

Wyeast 1318 London Ale III ved 18 grader C

Denne skal prøves.
 
De har forøvrig prøvd enda lavere gjæring på denne for å få den enda cleanere. 16 grader
 
Stein Norem Wisted skrev:
Smakte nettopp denne og den falt i smak. Er det noen som har oppskriften på den ? Jeg har funnet ut at Steam beer vel skal ha ca. 90% pale malt og 10% crystal, kun Northern Brewer humle til ca. IBU 30, men hvilken gjær bruker Kinn ? San Francisco lager eller London ale, og hvilken gjæringstemperatur ?

---
Sendte en mail til Espen Lothe på Kinn, og fikk oppskriften :

OG 11,6 P
FG 3 P
4,7% alkohol
32 IBU

95% Maris Otter Pale Ale Malt
5% Crystal 150 EBC

Mesking ved 66 ºC

90 min koking
Bitterhumle: Northern Brewer
1,25 g/l Northern Brewer ved kokeslutt og trekke 15 min

Wyeast 1318 London Ale III ved 18 ºC

Denne skal prøves.


Denne oppskriften har jeg også fått tidligere.

MEN: I boka "Ølbrygging - fra hånd til munn", så er Espen sitert på "Dersom du har valgt deg ut to gjærtyper, kan du også blande disse, som for eksempel i vår Dampen, der vi har tilsatt like mengder av engelsk og belgisk gjær"

Noen som har prøvd denne miksen? Eller vet hvilken belgisk gjær Kinn bruker?



HansKR
 
Det er kanskje et dumt spørsmål, men hvordan vet jeg hvor mange kg malt jeg skal ha av hver type?
Jeg brygger 25 liter, og bruker Grainfather.
 
Det avhenger av effektiviteten på bryggeoppsettet ditt. Det kan du sette opp i BeerSmith eller gratisalternativet BeerCalc. Hvis du ikke vet effektiviteten din kan du f eks gå utifra at du har 70 eller 75% og se hvordan du kommer ut og justere dette ved neste brygg.
Du kan også måle SG etter endt mesking og evt tilsette spraymalt i kok hvis du kommer ut for lavt, eller evt skylle mer hvis du kommer ut for høyt .

Og i oppskriften fra trådstarter er OG målt i Plato, ikke Specific Gravity som hvertfall jeg er vant med. Konverteringstabell finnes f eks her: http://www.brewersfriend.com/plato-to-sg-conversion-chart/
 
Flott, takk for svar.
Jeg kom frem til 4 kg Maris Otter og 200 g crystal. Jeg har også laget en starter med begge type gjær i en å samme starter. Altså 1318 london ale og 3787. Blir spennende. :)
 
Har satt denne med Wyeast 1318. Min første batch med ferskgjær. Undrer litt på om jeg har normal krausen på denne? Har ingen erfaring med ferskgjær og/eller 1318. Krausen er myk, lys og kremete, og har ligget på toppen i 5 dager nå. Er dét normal MO for denne gjæren? Med tørrgjær, og slurry fra tørrgjær, er jeg vant til en mer «stiv» krausen, som oppløses etter 2–3 dager.

EDIT: Gjærer på litt høyere temp enn 18 grader (ca 22) da jeg p.t. ikke har mulighet for tempkontroll.
 
Ikke tenk så mye på det. Idet en tørrgjær blir pitchet blir den plutselig flytende. Mål hvis du er usikker på noe.
 
Stian: 1318 er en toppgjær, så det du ser er nok normalt.

Angående oppskriften stemmer ikke dens om er gitt i første post her med det som står oppgitt på Kinn sine hjemmesider:
Malt: Pilsner malt og karamellmalt
Humle: Hallertau Northern Brewer og Cascade
Gjær: Wyeast 2278 Czech Pils
http://kinn.no/product/bresjnev-beer/

En lagergjær er vel kanskje mer typeriktig for steambeer? God øl er det ihvertfall!
 
Jeg har sett det, verken humlen eller gjæren stemmer, men det var den jeg fikk av Espen Lothe i 2013, så enten har de endret den siden da, eller så skrev han feil til meg.
 
Tilbake
Topp