Kjapt spørsmål...kjapt svar?

Jeg har i det siste flere brygg som kommer ut med høyere OG og lavere FG enn forventet.

Høyere OG er nå greit nok, har kommet frem til en fin meskeløsning som øker utbyttet. Fine greier.

Men FG som er lavere enn oppskriften ber om - jeg merker forsåvidt også at ølet oftere er for tørt enn for søtt, som vel tyder på for lav mesketemperatur. Kan det finnes andre forklaringer?
 
lavere FG enn oppskriften tillsier, samt høyere OG....
Kanskje på tide og korrigere effektiviteten din (Beersmith har en avansert oppsetting av den)
Ellers har nok mesketemperatur og skyllemetoden en del å si
 
Jepp - jeg er inne i BeerAlchemy og endrer effektiviteten as we speak.

Men det forklarer ikke den lavere FGen, som er det som er problemet. Jeg antar jeg må rekalibrere PID-en som holder orden på mesketempen. Håper den skyter over en grad eller to - det ville vært en grei og løsbar feil. :)
 
frode_skarstein skrev:
Jepp - jeg er inne i BeerAlchemy og endrer effektiviteten as we speak.

Men det forklarer ikke den lavere FGen, som er det som er problemet. Jeg antar jeg må rekalibrere PID-en som holder orden på mesketempen. Håper den skyter over en grad eller to - det ville vært en grei og løsbar feil. :)

Hvilken temperatur den viser er jo i og for seg ikke så viktig så lenge du blir kjent med utstyret. Du kan jo prøve  meske litt varmere og se om det endrer seg. Du har ikke byttet til en mer attenuativ gjær i de siste, eller oksygenerer du på en annen måte? Pitcher du like mye gjær?
 
Sant nok, men jeg vil nå helst ha faktiske verdier. Men det viste seg at pid-en viste to grader høyere enn to andre termometre. Antar saken er løst.

Dette skjer på tvers av gjærtype og ølstil.

Men nå får vi se om det løser seg...
 
Uhm, nei... Hvis du har høyere temp i meskekaret ditt vil du få mindre gjærbart sukker i vørteren sånn at FG skal bli høyere. Du har egentlig ikke løst noe problem, men heller skaffet det et nytt :) Det høres ut som om det er en systematisk feil siden det alltid er sånn.
 
Tilbake
Topp