• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Kjele/krabbegryte 36+ L ønskes kjøpt Trondheim.

Jeg kjørte på med hull i denne jeg. Hullet ble fint og elementet passer perfekt. MEN...det lekker. Ikke mye, men noen dråper er det og det vil jeg ikke ha. Måtte du banke kjelen din litt flatere der du installerte elementet ditt eller må jeg ut å handle o-ringer først som sist?:)
 
Jeg kom frem til 37-38 liter, så det stemmer nok bra. litt vanskelig å måle diameteren nøyaktig siden kjelen ikke er helt rund, og jeg har ikke giddet å fylle den helt opp med litermålet.
Når jeg monterte varmeelementene banket jeg inn hullene øverst og nederst for å få de flatere. Jeg filte ned avstansstykkene på varmeelemente også for å få klemt pakningen bedre sammen, slik at de to halvdelene kan komme tettere sammen. Det kan du prøve hvis det går på ditt varmeelement.
 
Ble tett med litt banking:) nå er det kran som står for tur. Hvilken dimensjon på bor brukte du da? 16mm?
 
Skal du ha kran med 1/2" gjennomføring som min trenger du ett hull på overkant av 20mm. Jeg brukte ett trapperom og filter de siste 1/10 delene. Har både 20mm trappebor og hullstanseverktøy du kan låne.
 
Gode saker. Har du fått tak i mutter til å feste krana med på innsiden?
Når du får dette sammen bør du koke opp vann i kjelen 2-3 gangen før du begynner å bruke den til brygging, ellers vil du få metallsmak på det første brygget. La det koke en times tid på hver runde, så får du ett fint oksidlag inni kjelen som beskytter aluminiumen og ølet. Etterpå vasker du med børste og vann når du gjør rent. Bruk evt. litt såpe, men ikke kraftigere midler som kan ta oksidlaget. Da får du en fin kokekjele:)
 
Hvis du skal skjekke om det blir smak er det bare å ta ett glass med vann fra kjelen etter koking og la det stå og bli kaldt. Da er det lett å kjenne evt. bismak. Men det skal ikke være noe problem når kjelen har fått ett fint og grått belegg inni.
 
har nå fått montert kran også. Hatt første oppkok med vann. Fikk fin rullende kok på ganske kort tid. Mangler bare å isolere kjelen. Skal også lage avdampingshull i lokket som jeg også skal lage lokk til. Lokk på lokk der altså:)
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    785,1 KB · Sett: 226
Tilbake
Topp