Kjele størrelse

Jeg har en Bb30 nå men har lyst til å utvide litt. Jeg har lyst til å bruke mer malt enn de 7,5 kg som går i røret. Derfor vil jeg kjøpe en kjele om jeg kan meske i. Hvor stor kjele trenger jeg hvis jeg vil ha 25 liter ferdig vørter og å bruke ca 15 kilo malt. Blir en 38l for liten til det? Tenker å bruke bb30 til oppvarming og kok.
 
Med 3 liter vann til en kilo malt blir volumet 55 liter hvis du skal meske med 15 kg. Om du går ned til 2 liter per kilo - og det bør du ikke - blir det 40 liter. Jeg ville ikke gått for noe mindre enn en 60 liters kjele. Jeg bruker sjøl en BB60, og 15 kg er det meste jeg har prøvd meg på. (Bruker ikke silkar.)

Men med den kjelen du foreslår, kan du jo fikse det ved å meske 7.5 kg i hver kjele. Ser for meg litt stress, men det skulle vel funke.
 
Med 3 liter vann til en kilo malt blir volumet 55 liter hvis du skal meske med 15 kg. Om du går ned til 2 liter per kilo - og det bør du ikke - blir det 40 liter. Jeg ville ikke gått for noe mindre enn en 60 liters kjele. Jeg bruker sjøl en BB60, og 15 kg er det meste jeg har prøvd meg på. (Bruker ikke silkar.)

Men med den kjelen du foreslår, kan du jo fikse det ved å meske 7.5 kg i hver kjele. Ser for meg litt stress, men det skulle vel funke.
Tanken var jo å lage 25 liter. Hvis jeg bruker 55 liter vann til mesking pluss skylling så vil det vel ble en del mer. Planene er å slippe å dobbelt meske når jeg skal lage store øl(Imperial stout, barley wine og belgiske tripler.) Vet ikke helt hvordan den funker med så lite meskevann til så mye malt, vet bare at det tar veldig lang tid å dobbelt meske i en bb30.
 
2l/kg går men blir litt tørt. Kanskje effektiviteten også blir lavere da.
2,3-2,5l/kg går greit. 60l kjele høres mer ok ut.
-Det var en eller annen fra Brandasund som solgte rimelige 70l kjeler.
Kanskje noen som husker hva tråden het?
 
For å sitte igjen med 25 liter, vil du trenge 50 liter vann. Da regner jeg et samlet tap i mesken på 17 liter, hvilket gir deg 33 liter til koking. Så blir det borte 4-5 liter på en times kok, og så er det trub.

2.7 liter vann per kilo malt regnes av mange som det ideelle. Jeg vet ikke hvor langt ned du kan gå, men å bruke en 38 liters kjele tror jeg ikke er mulig. Du må regne at malten fyller 10 liter i tillegg til vannet. Jeg bruker denne kalkulatoren: http://www.rackers.org/calcs.shtml (Rull ned til du finner "Can I mash it?")

Som du ser, vil du ikke kunne bruke mer enn maks 26 liter vann - du må ha litt rom igjen øverst - om du vil meske 15 kg malt i den gryta du tenker på. Og det blir for lite.

Det var det samlede volumet som ble 55 liter i regnestykket mitt i den første posten. Jeg regnet 3 liter per kilo, altså 45 liter - som altså uansett er for lite vann til å sitte igjen med 25 liter til slutt. På BB60'n min ville jeg kjørt uten skylling her; altså bare fyllt opp kjelen med 50 liter, og så tappet. Så kunne jeg kjørt en "second running", og laget et lettere øl av den. (Det er vel dette som kalles "party gyle"?)
 
Sist redigert:
Den holder nok; du må jo ikke bruke 3 liter per kilo. Det du må tenke på, er ellers hva slags varmekilde du har. Sjøl ei god induksjonsplate sliter litt med nærmere 60 liter. (edit: Sorry, du skal jo ikke koke i denne.)

Det er et kraftig brygg du legger opp til. Jeg la inn 15 kg Maris Otter til 25 liter øl i en kalkulator (http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/), og den sier at du ender opp med et øl på 13.5%:confused:! (75% effektivitet, 72% utgjæring er forutsetningene.) Hvis du satser på litt mindre batcher, og litt svakere øl, kommer du kanskje i mål med en mindre kjele? Men det er bare et poeng om varmekilden er et problem. Jeg ser liten grunn til ikke å ha en stor kjele:). (Ok, plass?)
 
Sist redigert:
Jeg tror kanskje Gjersøe her tenker på et oppsett der vørteren sirkulerer fra BB30'en til toppen av den ekstra meskekjelen og tilbake til BB'en. Altså bruke BB'en som en slags RIMS for å holde temperaturen og til å koke i til slutt.

Da er 38 liter nok, og ekstra oppvarming trengs ikke.
 
Jeg tror kanskje Gjersøe her tenker på et oppsett der vørteren sirkulerer fra BB30'en til toppen av den ekstra meskekjelen og tilbake til BB'en. Altså bruke BB'en som en slags RIMS for å holde temperaturen og til å koke i til slutt.

Da er 38 liter nok, og ekstra oppvarming trengs ikke.
Mulig at det er en slik løsning jeg går for ja. Jeg har nå lagd 3 sterke øl. Baley Wine Tripel og imp stout hvor jeg har makset bb30 røret 2 ganger og nådd OG mellom 1.110-115. Bør ikke komme høyere enn det men ønsker å utvide litt for moro skyld :). Brygger som regel mellom 4-6,5% og er derfor fornøyd med bb30. Antall liter er også perfekt. Drikker mye så må brygge ofte. :D Ser bare på muligheter for å utvide nå som tappe utstyret snart er på plass.
 
Meske i separat 50L kjele og bruke bb som hlt og kokekjele? Da har du masse headroom. I min 37L Boilermaker har jeg klemt ut 1.105, ca 11kg malt. Men da kokte jeg i nærmere seks timer.
 
Tilbake
Topp