Kjele til HERMS, isolert eller ikke?

Tariq

Norbrygg-medlem
Skal lage en kjele til HERMS, og kan lage den med kappe og isolasjon...eller ikke. Er det noe vits med isolert kjele, ettersom HERMS uansett holder stabil temperatur?
 
Jeg har isolasjon, spiller vel ingen rolle men det er klart at elementet slår seg på sjeldnere... Føles mest riktig i disse miljøtider!
 
Hei!

Det vil kanskje gå marginalt fortere å varme opp med isolasjon, men jeg ville ikke tenkt på dette.

Jeg har bygget et herms bryggeri, med gryter uten isolasjon. det tar ca 15 min å varme opp HLT og mesk. Kanskje jeg hadde spart et minutt eller to ved å isolere..

Hvis du skal regulere med pid regulator, så er det enklere å gjøre tuning dersom du faktisk har litt varmetap.
 
Hei!

Det vil kanskje gå marginalt fortere å varme opp med isolasjon, men jeg ville ikke tenkt på dette.

Jeg har bygget et herms bryggeri, med gryter uten isolasjon. det tar ca 15 min å varme opp HLT og mesk. Kanskje jeg hadde spart et minutt eller to ved å isolere..

Hvis du skal regulere med pid regulator, så er det enklere å gjøre tuning dersom du faktisk har litt varmetap.

Hvor mange liter varmer du opp i ditt oppsett og hvor mange kw?
 
Hei!

Har brygget 20l batcher, og da har jeg mesket med ca 15l og fylt hlt med 20l +

35l
6kW

Neste batch blir 40l, totalt ca 70l vann. Regner med å bruke ca 40 min på å varme.
 
Kjeder meg litt på jobb, så jeg kan gi litt mer detaljer fra mine erfaringer her ;)
Har dog kun erfaringer med gryter oll uisolert.

I mitt oppsett har jeg et element merket til 6kw ved 240V. Jeg har 230V, som i teorien vil gi 5500W.
HLT er en 50l stålgryte med lokk.
Gjorde en oppvarmingstest med kun 30l vann i HLT.

Temperaturen økte med en effekt på 5250w, nesten helt lineært opp til 90C. Deretter gikk det saktere.

Dette typer på at effekttapet er på ca 250W, eller litt mindre mtp. tap i elektronikk.

Ut ifra dette vil jeg anslå rundt 500w varmetap under mesking der det inngår to gryter. Dette er ca 10% av installert effekt.

Desto lavere effekt du har, desto mer har det å si om du isolerer eller ei.


Eksempelvis i mitt forrige oppsett:

2kw sous vide maskin i et åpent trau på 25l. 36l meskegryte.
Her var varmetapet så stort at jeg fikk ikke temperaturen over 75 grader.
Dekket til med alu folie, og det hjalp litt.
 
Jeg har isolasjon, spiller vel ingen rolle men det er klart at elementet slår seg på sjeldnere... Føles mest riktig i disse miljøtider!
Jeg leste litt raskt så jeg fikk ikke med meg at du har kjele. Jeg har en vannkokerstørrelse som HERMS, og både den, meske og skyllekjelene er isolert. Det er klart det hjelper på alle måter å isolere, også en liten HERMS.
 
Hei!

Det vil kanskje gå marginalt fortere å varme opp med isolasjon, men jeg ville ikke tenkt på dette.

Jeg har bygget et herms bryggeri, med gryter uten isolasjon. det tar ca 15 min å varme opp HLT og mesk. Kanskje jeg hadde spart et minutt eller to ved å isolere..

Hvis du skal regulere med pid regulator, så er det enklere å gjøre tuning dersom du faktisk har litt varmetap.
Hei!

Det vil kanskje gå marginalt fortere å varme opp med isolasjon, men jeg ville ikke tenkt på dette.

Jeg har bygget et herms bryggeri, med gryter uten isolasjon. det tar ca 15 min å varme opp HLT og mesk. Kanskje jeg hadde spart et minutt eller to ved å isolere..

Hvis du skal regulere med pid regulator, så er det enklere å gjøre tuning dersom du faktisk har litt varmetap.


Hvordan har du bygget din og hvor mange Watt bruker du? Og har du noen bilder? Skal bygge en selv nå.
 
Takker og bukker for svar, men her har jeg nok uttrykt meg upresist. Det jeg egentlig mente var meskekjelen i et HERMS-oppsett. Selve HERMS'en tenkte jeg å lage isolert, og på ca. 2l for hurtig oppvarming.
 
Kjeder meg litt på jobb, så jeg kan gi litt mer detaljer fra mine erfaringer her ;)
Har dog kun erfaringer med gryter oll uisolert.

I mitt oppsett har jeg et element merket til 6kw ved 240V. Jeg har 230V, som i teorien vil gi 5500W.
HLT er en 50l stålgryte med lokk.
Gjorde en oppvarmingstest med kun 30l vann i HLT.

Temperaturen økte med en effekt på 5250w, nesten helt lineært opp til 90C. Deretter gikk det saktere.

Dette typer på at effekttapet er på ca 250W, eller litt mindre mtp. tap i elektronikk.

Ut ifra dette vil jeg anslå rundt 500w varmetap under mesking der det inngår to gryter. Dette er ca 10% av installert effekt.

Desto lavere effekt du har, desto mer har det å si om du isolerer eller ei.


Eksempelvis i mitt forrige oppsett:

2kw sous vide maskin i et åpent trau på 25l. 36l meskegryte.
Her var varmetapet så stort at jeg fikk ikke temperaturen over 75 grader.
Dekket til med alu folie, og det hjalp litt.
Helt normalt at det går saktere mot topp. Varmetapet blir større jo varmere det blir. Isolasjon eller ikke vil også være avhengig av hvor du brygger. Det blir enda varmere i et lite rom om du har stort varmetap. Er jo egentlig litt dumt å sløse med effekten også
 
Takker og bukker for svar, men her har jeg nok uttrykt meg upresist. Det jeg egentlig mente var meskekjelen i et HERMS-oppsett. Selve HERMS'en tenkte jeg å lage isolert, og på ca. 2l for hurtig oppvarming.

Vi har isolert meske tanken vår med liggeundelag fra jula. Det tjukkeste de hadde. Og litt gaffa teip. Funka som pokker. Ble ikke no varme tap når vi gjorde dette.
 
Jeg har min isolert. Når jeg skyller så resirkulerer jeg ikke og mister temp i mesken over tid, så sånn sett er det greit.
 
Lurer bare på en ting til dere som bruker HERMS. Varmer dere meskevannet kun ved å bruke HERMS eller bruker dere også en kokeplate for å få fart på oppvarmingen? Har det for meg at det vil ta lang tid å nå mesketemp på vannet kun ved å sirkulere via HERMS.
 
Bruker Herms + innebygde elementer for oppvarming og stepforandring. Totalt 9kW tilgjengelig, 120l max volum (bruker 100-105l).
 
Hv
Bruker Herms + innebygde elementer for oppvarming og stepforandring. Totalt 9kW tilgjengelig, 120l max volum (bruker 100-105l).


Hvor mange liter er selve herms tanken din? Og den spiralen du kjører vørteren i, hvordan er din der. Vi driver å bygger om litt se. Greit med tips her.
 
Har en egen ekstern Herms unit som også brukes som kjøler, ikke særlig tank.. Du finner bilder i DIY forumet under "Herms a la Offshore..", med termografibilder under test.
Husker ikke målene nå, men innvendig dia 100mm, lengde 50-60cm. 15m 12mm rørkveil og 3 kW element tar opp mye av volumet.
 
Tilbake
Topp