kjelestørrelse

Har lest litt rundt om størrelse på kjelen i fht. maltseng og skylling. Har en 78L kjele, vil den bli for stor å meske en 25L batch i? Har en 36L jeg skal bruke til å varme skyllevann i. Bør jeg heller bruke 36L til mesking for å få til maltsenga? Bruker
5 til 6 kg malt og ca 14 liter vann :)

Beklager hvis spm er stilt før men har det travelt!
 
Har lest litt rundt om størrelse på kjelen i fht. maltseng og skylling. Har en 78L kjele, vil den bli for stor å meske en 25L batch i? Har en 36L jeg skal bruke til å varme skyllevann i. Bør jeg heller bruke 36L til mesking for å få til maltsenga? Bruker
5 til 6 kg malt og ca 14 liter vann :)

Beklager hvis spm er stilt før men har det travelt!
På usikker grunn her, men det kan hende at det blir litt stort, avhenger av diameteren på kjelen din, og hvor mye dødrom det er på den. Uansett, 36 L er jo en veldig ideell størrelse for en slik batch, så om du er usikker, ville jeg ha brukt den minste (med mindre det blir masse styr for deg som jeg ikke vet om)
 
Du får nok noe mer igjen i kjelen pga den store diameteren, og maltsenga blir litt grunn, og det vil vel gå ut over effektiviteten i skyllinga. (Skulle ikke spille så stor rolle ved batch sparging eller no sparge, tror jeg.) Men om du har kran på 36-liter'n, ville jeg helt klart ha brukt den. (Og om du ikke har, ville jeg montert ei kran snøggast råd:).)
 
Tilbake
Topp