Kjellerbod 12C. Hva skal jeg brygge?

RayOlav

Norbrygg-medlem
Hei,

Har en kjellerbod som holder 12C nå om vinteren. Noen tips til hva jeg kan gjære på den tempen? Vi snakker romtemperatur.

Tenkte på en kølch, men lurer på om det er noen lager varianter som blir grei på en så "høy" temperatur?

Mvh Raymond
 
Eg har med hell laga pils på 12 grader, brukar 2 pk hydrert saflager w34 på 20 liter. Tappa på flaske etter 10 - 14 dagar, så sett flaskene i kjøleskap. Ikkje sikker på om dette er heilt riktig metode men funker fint for meg. Kan anbefale Dana humle til pils.
 
Ville trodd at det kunne gå å brygge med undergjær på 12c. Blir vel kanskje noe varmere i gjæringskaret dog. For en Kølsch så er det vel nesten litt for kjølig?
 
Takk for tips!

Tror jaggu jeg prøver meg på en pils variant da, blir kanskje av den fruktige sorten. Var litt redd for at det ble for kaldt for en kølsh, men har også sett på Califorinia Common, som det står skal gjæres på 17C, dog med lager gjær. Kunne kanskje ha funket det og. Men, tror jeg prøver å brygger min første pils!

Takker igjen for innspil.
 
WLP001 vil nok kanskje funke på den tempen, ja, men da vil det nok være en fordel å ha muligheten til å kunne fyre opp tempen mot slutten gjæringsforløpet. Husk eventuelt å bruke nok gjær - gjæring på lavere temperaturer krever mer gjær.
 
Tilbake
Topp