Kjøle aktivert Wyeast pakke??

Jeg har aktivert 3 pakker med Wyeast før jeg sjekket om jeg hadde nok Humle. Vilket jeg ikke hadde :eek:

Hva er beste løsning på dette??

1: La pakkene aktiveres helt å legge dem i kjøleskap.

2: Lage en starter av de, å sette den kjølig

3: Bestille ny gjær sammen med nok humle ?  :biersmile:

Tor G

Gå for nr. 1
Ikke noe problem å kjøle ned en aktivert gjærpakke. Du er sikret sterile forhold. Gjæren går i dvale, og den kan oppbevares slik i flere dager (uker...)
Dette sier wyeast på sin sine FAQ sider:

I popped the inner nutrient pouch and the package swelled tight but I can’t use it right away. What do I do?

If you have activated a package but can’t use it right away, simply allow the package to swell and then refrigerate the package.  The yeast will survive for extended periods if refrigerated. Before using, take the package out of the refrigerator and allow it to come up to room temperature before using.  It is best to use the yeast as soon as possible

mange takk for kjapt svar.  :skaal2:  :clap:

Føler meg straks mere lettet. var litt synd å måtte kaste de.

Best å sjekke beholdningen før jeg går igang igjen  ;)

Tor G

Anbefaler deg å skaffe deg Beer Smith, der kan du føre inn lagerstatestikk, så har du altids kontroll på hva du har :ilike:

Hei, tar opp denne tråden igjen.
Jeg har en starter stående, men kan ikke brygge alikevel i dag. Kan den settes i kjøleskap i 2-4 dager?
Og hvis det er mulig, skal jeg da lage en ny starter av gjæren derfra?

Sett den i kjøleskapet noen dager med god samvittighet.

Jeg skjærte opp en slik pakke med gjær og smakte på innholdet i posen. Den smakte veldig likt vanlig vørter, så vil tro at det bare er litt vørter med gjærnæring som skal få gjæren litt igang.

torstein22 skrev:
Hei, tar opp denne tråden igjen.
Jeg har en starter stående, men kan ikke brygge alikevel i dag. Kan den settes i kjøleskap i 2-4 dager?
Og hvis det er mulig, skal jeg da lage en ny starter av gjæren derfra?

Jeg har hatt starter i kjøleskapet i 5 dager før jeg brukte den. Du skal ikke behøve å lage ny starter.

Takk!
Enda et spørsmål: Si at man trenger 200 mrd gjærceller til en øl. Kan man ikke da stegbygge opp en starter til man når ca. 400 mrd celler, og så dele denne på 2 øl? Bruke halvparten i en batch, og neste halvpart noen dager senere?

torstein22 skrev:
Takk!
Enda et spørsmål: Si at man trenger 200 mrd gjærceller til en øl. Kan man ikke da stegbygge opp en starter til man når ca. 400 mrd celler, og så dele denne på 2 øl? Bruke halvparten i en batch, og neste halvpart noen dager senere?

Ja, det bør gå bra, men du må finne en lur måte å klare å beregne/måle mengdene som ikke innebærer risiko for infeksjon.

Tilbake
Topp