Kjøle-elementer.

Hva med å kjøle vørteren med fryse-elementer( den typen som brukes i kjølebagger), eventuelt i kombinasjon med spiralrør? Elementene kan vaskes før innfrysning og desinfiseres etter innfrysning. Overflatetemperaturen på elementene vil ikke bli så høy ettersom plasten kjøles ned av isen innenfra. Jeg gjorde en test med 50 liter vann på 90 grader og elementene klarte nedkjølingsprosessen til 30 grader på 25 minutter.
 
Det høres jo absolutt gjennomførbart ut, men er det ikke både enklere og tryggere mpt bakterier å bruke en vørterkjøler?
 
Helt sikkert bedre, men for oss som er i oppstartsfasen og synes alt det flotte utstyret som er å få kjøpt kanskje blir mye å investere i, kan det kanskje være et alternativ.
Jeg er også på utkikk etter Corneliusfat og et CO2 system for en billig penge. Dette er slett ikke billig i Norge men jeg fant dette på ebay :

http://cgi.ebay.com/Cornelius-Keg-R...09&_trksid=p3911.c0.m14&_trkparms=65:12|66:2
Frakten kommer på rundt 100 dollar

Noen med peiling som kan fortelle meg om dette er bra saker? Hva er tollreglene for utstyr som dette?
 
For å sitere how to brew:

People often wonder about adding ice directly to the cooling wort. This idea works well if you remember a couple key points.

Never use commercial ice. It can harbor dormant bacteria that could spoil your beer.

Always boil the water before freezing it in an airtight container (like Tupperware). It must be airtight because most freezers also harbor dormant bacteria.

If the ice will not directly contact the wort, (i.e. you are using a frozen plastic soda bottle or other container in the wort) make sure you sanitize the outside of the bottle first before you put it in the wort.

Altså bør det funke kjempefint å bruke kjøleelementer. Men husk at selv om de legges desinfiserte inn i fryseren kommer de ikke nødvendigvis desinfiserte ut. Jeg ville lagt de desinfiserte elementene inn i desinfiserte plastposer før de legges inn i fryseren, bare for å være sikker.
 
KGrimstad skrev:
Helt sikkert bedre, men for oss som er i oppstartsfasen og synes alt det flotte utstyret som er å få kjøpt kanskje blir mye å investere i, kan det kanskje være et alternativ.
Jeg er også på utkikk etter Corneliusfat og et CO2 system for en billig penge. Dette er slett ikke billig i Norge men jeg fant dette på ebay :

http://cgi.ebay.com/Cornelius-Keg-R...09&_trksid=p3911.c0.m14&_trkparms=65:12|66:2
Frakten kommer på rundt 100 dollar

Noen med peiling som kan fortelle meg om dette er bra saker? Hva er tollreglene for utstyr som dette?

IKKE kjøp gass i USA, ei heller regulatoren så vidt jeg vet. Du får ikke fylt flaskene her hjemme, og heller ikke brukt regulatoren på norske flasker. Se trådene om kegs i utstyrs-delen av forumet.

Du finner også rimelige corneliuskegs i Danmark. ikke lenge siden jeg så 4 for 1000dkk. Evt rep-sett kommer i tillegg. Og selvfølgelig slanger, gass osv. Du finner mer info i nevnte tråder.
 
Dette høres da rimelig glupt ut, spesielt for oss som lever under fattigdomsgrensa. Tror jeg satser på dette når jeg skal kjøpe utstyr.
 
Jeg er skeptisk til kjølelementer rett i kokende vørter..

Sjekk i hvert fall at plasten er merket med glass-og-gaffel. Men uansett er det vel ikke sikkert det er nok, da kjøleelementet ikke er beregnet på å være i kontakt med mat varmere enn romtemperatur.

Høy temperatur kan føre til at plasten avgir lukt og smak og giftige stoffer, hvis plasten ikke er beregnet på det.
 
Tilbake
Topp