kjøleboks til meskekar

Hei, etter å ha gitt opp min 20 år gamle, dårlig isolerte kjøleboks er jeg nå på jakt etter ny. Den skal brukes som meskekar og bør derfor være godt isolert. Ser at garvede bryggere anbefaler igloo bokser, er det noen som vet hvor disse er å få tak i? Evt. noen som kan anbefale andre bokser?
Størrelsen bør være rundt 30 liter, helst over.
 
Vi har kjøpt iglo kjøleboks 100ltr. på Topp fritid i Sarpsborg, virker kjempeflott. Kostet rundt 1500,- spenn. kan trygt anbefales :godtoel:
 
På Europris der jeg jobber for tiden, har det nå kommet inn 32 liters kjølebagger (normal type som ikke bruker strøm). Lysegrønn farge. laget av PP plastikk.  ca 200 kr stykket. Ikke spesielt  rimelig, med de ser ypperlige ut til vårt bruk. Ta en titt på nærmeste Europris sjappe (tror de har samme utvalget av varer i butikkene?).  Før de går tomme!

[innlegget skrevet av Christopher halvveis i mai 2006 på Norbryggs Yahoo-group]
 
I vår kjøpte jeg en Igloo 48 liters kjøleboks hos Malfix AS, Oslo. Den kostet ca 700,- , men er absolutt verdt det. Meget god isoleringsevne, og har tappeplugg for drenering. (bytt ut med en krane).

bjørn
 
Det gleder meg å høre at Europris har slike kjølebager. Dessverre er største volum hos Europris nærmest meg 24 liter (PP). Typisk.

Jeg har ikke helt kommet over begynnerstadiet enda, men vurderer å brygge ølet "fra bunnen av".

Det får meg imidlertidig til å begynne å tenke.
Kjølebag 1 (mesken) skal inneholde ca 5 liter vann + korn, mens kjølebag 2 skal inneholde varmtvannet. Når en mesker, "drypper" vannet fra kjølebag 2 til kjølebag 1, og ut i kjelen - omtrent 33-35 liter - stemmer? Hva er da største volumet som egentlig er nødvendig på disse kjølebagene, forutsatt at en kan etterfylle varmt vann på kjølebag 2? Burde ikke 24 liter være tilstrekkelig?

Om noen har tips, så hører jeg gjerne fra dere.
 
Hei, og hjertelig velkommen til forumet, Alfred!

Jeg skal bare hoppe rett på spørsmålene dine. Så tror jeg nemlig ikke at man nødvendigvis ha to kjølebager. Det er veldig greit å ha én kjølebag som meskekar, men til innmeskings- og skyllevann finnes det alternativer.

Ved innmesking trenger man vann på litt under 70°C, det kommer litt an på hvilken mesketemperatur du vil holde og hva blandeforholdet mellom malt og vann skal være. Det er godt mulig at varmtvannet fra springen holder smaks- og aromakvalitet (mao ikke har noen av delene  :p) og temperatur, og hvis springvannet ikke er varmt nok så kan du også koke opp litt vann ved siden for å justere mesken.

Til skyllevannet kan du ta vann fra en stor gryte som du varmer opp til nesten 80°C. Jeg pleide å bruke en gryte på 10 liter + en mindre gryte for å ha nok skyllevann, vørtermengden er rundt 25 liter. Skulle du derimot bare ha én stor gryte som samtidig er kokekjelen din, tja, da kan det være greit å ha en kjølebag som du oppbevarer ditt skyllevann i. Jeg vet ikke hvor godt en sånn kjølebag holder såpass varmt vann på riktig temperatur, samt at jeg heller ikke vet om du får en slags 'kjølebagsmak' på skyllevannet. Kanskje det er noen andre som kan svare på. Men størrelsen på 24 liter på kjølebag nr 2 er sikkert greit nok, det.

Du kan jo også lage egne kjølebokser (det blir vel ordentlige meskekar og 'hot liqueur tanks' da) ved å skjære opp gamle varmtvannsberedere og isolere dem. Se f eks det nette utstyret til Egil B.

Lykke til og la oss gjerne vite fremskrittene i bryggeutstyret ditt  :godtoel:
 
Skal du brygge 25 liter øl burde 24 liters kjøleboks til mesketank holde. Men obs, hvis du skal brygge rundt 25 liter, skal mesketanken inneholde ca 5 kg malt pluss ca 12 liter vann! (for et normalstyrkeøl på rundt 5% alk). Altså ikke kun 5 liter vann....:)
Skyllevannet bør være av omtrent samme volum som det ferdige brygget. Altså holder 24 liter akkurat. Men som det nevnes kan du jo her også bruke en stor kjele e.l. At temperaturen er akkurat jevn her er jo ikke så viktig da du kan varme opp skyllevannet et par grader varmere enn du egentlig skal ha, for å ta høyde for varmetapet. Det går helt fint! Ang. kjølebokssmak på vannet forekommer dette ikke hvis man bruker kvalitetkjølebokser av PP som Igloo (ellers ville vi jo ikke brukt det..), Europris har jeg ikke prøvd...

Lars
 
Da gjennstår det bare kjøpeboksen ....har ringt litt rundt bl.a. til Malfix(som er nevnt tidligere) uten hell. Noen som vet om utsalgssteder for kjølebobokser i størrelse 40 - 50 liter i Oslo området  ?

På forhånd takk,
Jens
 
Det er nevnt her på forumet at Smart Club (Alnabru) hadde noe sånt, men de som har prøvd å få kjøpt en sånn har slitt med det. Sjekk denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2018.0/all.html
 
Jeg har kjøpt coleman xtreme kjøleboks fra cabelas i USA, de har en ok avtale på frakt og boksen blir levert på døren.

Coleman xtreme

Nå er det minstepris på frakt og fortollingsgebyr, det gjør at man sparer penger på å slå seg sammen. Jeg mener at jeg betalte ca 660kroner for en 100QT boks i fjor våres (bestillte sammen med en kompis). Det betyr at man kan få et bedre meskekar til omtrent samme prisen som det koster hos aktivmarin.

Har linket over, men gjør det igjen:

http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1215&postdays=0&postorder=asc&start=20
 
Ser ut som jeg går for Coleman Extreme fra http://www.cabelas.com jeg også. Satser på 50-litersalternativet, vil ikke det være nok meskeplass selv om jeg nå skalerer for å brygge 40-liters batch?

Det står at den har en "Rustproof, leak-resistant channel for no-tilt draining", men hvordan setter jeg på bazooka el.l. + krane gjennom denne? Forstår jeg rett dersom jeg tenker  meg en gjenget anretning + pakning på innsiden, festet i en gjennomføring i rustfritt stål gjennom røret i cooleren, igjen festet i en krane på utsiden? Ble hintet til disse sakene over:
http://www.northernbrewer.com/default/mash-boil-screen.html http://www.northernbrewer.com/default/catalogsearch/result/?q=8305&x=0&y=0
http://www.northernbrewer.com/default/catalogsearch/result/?q=p029&x=0&y=0 ... vil disse passe til coleman extreme 52 qt?

Alternativt tenkte jeg å lage et hullete (kobber?)rør i bunn av cooleren, og ta det ut til en krane gjennom en eller annen gjennomføring som er tynn nok.
 
Du tenker nok heilt rett Kjartan.
Det der vil funke, ellers som du seier kan du bruke koparmanifold med ein klemmringkobling som har overgang til 1/2" gjenger og vil passe på samme gjennomføringa som du linka til.

Trur 54 kvart eigentleg er plenty til 40l, men du har jo eit "emne" til stor kjele ståande .... ;D


PS: Kjartan har nettopp fått ei lita dotter!!! Grattis igjen!


Edit: Eg brukar sånn: http://www.homebrewing.org/10-Gallo...sh-Tun-With-False-Bottom-AND-HLT_p_1313.html
Men trur det er like bra med Coleman Extreme. Kan vere amerikanarane er litt rause når dei seier 54qt, kansje litt mindre enn det reelt sett, men det er det nok andre som har erfaring med.

-protto.
 
Hehe takk for tips og gratulasjon :)

Har forsåvidt lurt på å dele kjeleemnet (varmtvannstanken) i to, ein til vasskokar og ein del til bryggekjele. Då blir dei vel på ca 60 L kvar, så 40 liter er vel passeleg å koke. Men klart, når eg først bestiller er det vel ikkje den heilt store forskjellen å gå opp til 70 qt. Eg ser altså på ei løysing der eg må varme vatn etterkvart, med gass eller elektrisk, men ser at di løysing med 2xIgloo sørger for varmt vatn når det trengs.

I praksis, til eit 40-liters brygg, kor mykje vatn vil ein meske med, og kor mykje kjem etterpå til overrisling/skylling? ein treng vel ikkje fullt så stort volum i meskekaret som heile vørteren skal vere, sjølv om malten utgjer litt i volum?
 
Takk for det, Gahr!
Richard: Jeg så linken din, men iflg. northernbrewer.com så sender de ikke varer internasjonalt... Noen andre steder en kan kjøpe bazooka+kewler kit?
 
Tilbake
Topp