Hei, og hjertelig velkommen til forumet, Alfred!
Jeg skal bare hoppe rett på spørsmålene dine. Så tror jeg nemlig ikke at man nødvendigvis
må ha to kjølebager. Det er veldig greit å ha én kjølebag som meskekar, men til innmeskings- og skyllevann finnes det alternativer.
Ved innmesking trenger man vann på litt under 70°C, det kommer litt an på hvilken mesketemperatur du vil holde og hva blandeforholdet mellom malt og vann skal være. Det er godt mulig at varmtvannet fra springen holder smaks- og aromakvalitet (mao ikke har noen av delene
) og temperatur, og hvis springvannet ikke er varmt nok så kan du også koke opp litt vann ved siden for å justere mesken.
Til skyllevannet kan du ta vann fra en stor gryte som du varmer opp til nesten 80°C. Jeg pleide å bruke en gryte på 10 liter + en mindre gryte for å ha nok skyllevann, vørtermengden er rundt 25 liter. Skulle du derimot bare ha én stor gryte som samtidig er kokekjelen din, tja, da kan det være greit å ha en kjølebag som du oppbevarer ditt skyllevann i. Jeg vet ikke hvor godt en sånn kjølebag holder såpass varmt vann på riktig temperatur, samt at jeg heller ikke vet om du får en slags 'kjølebagsmak' på skyllevannet. Kanskje det er noen andre som kan svare på. Men størrelsen på 24 liter på kjølebag nr 2 er sikkert greit nok, det.
Du kan jo også lage egne kjølebokser (det blir vel ordentlige meskekar og 'hot liqueur tanks' da) ved å skjære opp gamle varmtvannsberedere og isolere dem. Se f eks
det nette utstyret til Egil B.
Lykke til og la oss gjerne vite fremskrittene i bryggeutstyret ditt :godtoel: