Kjøler til Speidel 50L

Har bestilt Speidel 50L, og lurer på hvilken kjøler jeg bør gå for. Har brygget med en BB30 tidlgere, og der har det gått helt greit med en spiralkjøler. Har tenkt på dette med motstrømskjøler nå, men hvor enkelt er dette på Speidel? Må man kjøre pumpen under kjøling, eller kan man bruke tyngdekraften å sende vørter rett ut av kran, gjennom motstrømskjøler og ned i gjæringsbøtta?
 
Har bestilt Speidel 50L, og lurer på hvilken kjøler jeg bør gå for. Har brygget med en BB30 tidlgere, og der har det gått helt greit med en spiralkjøler. Har tenkt på dette med motstrømskjøler nå, men hvor enkelt er dette på Speidel? Må man kjøre pumpen under kjøling, eller kan man bruke tyngdekraften å sende vørter rett ut av kran, gjennom motstrømskjøler og ned i gjæringsbøtta?
Motstrømskjøler funker fint vha Newton (aka tyngdekraft) . Når det er sagt så er det mindre styr med spiralkjøler. Mindre som kan gå galt. Bruker selv 15mx10mm rustfri kjøler fra BS. Den er litt snau til 50L batcher, men den får jobben gjort hvis man er litt tålmodig. Spesielt om du kjører pumpene mens du kjøler. Utgjør ganske stor forskjell på de siste 10-20 gradene.
 
Jeg vurderer også å kjøpe en Speidel 50l, og tenker ekstern pumpe og platekjøler. Nå er bruk av pumpe diskutert som "negativt" da vørteren gjennom pumpen kan "endre molekylstrukturen" på vørteren. Jeg forstår ikke helt hva det betyr, men bruk av platekjøler kan ha noen konsekvenser for hygiene, og man bør tenke over hvordan man løser det. Jeg har tenkt at en ekstern pumpe kan kjøre kokende vørter gjennom (en allerede rengjort platekjøler) for å sterilisere den, og deretter drive vørteren gjennom platekjølreren til gjæringsdunken, uavhengig av høyde på de.
Skal jeg først betale 20´ for en 50l, så betyr ikke en god platekjøler så mye i regnestykket - men effektiviteten er nok bedre, og mye mer praktisk i bruk i forhold til spiral :)
 
Molekylstrukturen tror jeg du kan se fullstendig bort fra! Det høes ut som et oppkonstruert problem. Vi er hjemmebryggere (amatører), og jeg tror ikke engang Ringnesfolka ligger våken om natta pga 'molekylstrukturen'. :)
 
Molekylstrukturen tror jeg du kan se fullstendig bort fra! Det høes ut som et oppkonstruert problem. Vi er hjemmebryggere (amatører), og jeg tror ikke engang Ringnesfolka ligger våken om natta pga 'molekylstrukturen'. :)

Tror ikke det blir mareritt på meg heller :) Men, noen bryggerier skryter faktisk av sitt Gravity-oppsett, fordi de slipper å bruke pumpeutstyr... Noen argumenter må man jo ha.
 
Det med molekylstruktur er bare svada, eller i beste fall en gimmick. Tror ikke en sjel i hele verden klarer å smake forskjell på øl brygget med eller uten pumper.
Men om en tror på molekylteorien, utelukker jo det feks Speidel og grainfather og liknende da pumper er en del av systemet der.....
 
1) Platekjølar og motstraumskjølar er nokolunde same teknologi. Platekjølar har ein risiko for å gå tett under kjøling. Platekjølar må ein vera nøye på reingjering av. Platekjølar tek minst plass når ein skal oppbevara den. Ideelt sett bør det vera mogleg å demontera platene slik at ein kan reingjera den men dette er som oftast ikkje vanleg på dei rimelegaste modellane. Det ein skal reingjera er dermed stort sett ikkje synleg i plate og motstraumskjølarar.

Motstraumskjølar fins som vanlege rør og den fins også i "convoluted" utgåve (eit rør som er vridd for å laga kvervel i røret for å få betre kjøling)).

Med platekjølar og motstraumskjølar kan du kjøla på 2 måtar:

a) direkte i gjæringskar. då får du humle/trub rett i gjæringskaret. du må stilla vørterflyten slik at den passar til temperaturen du skal ha.
b) tilbake i kokekjelen/speidelen. då vil humle/trub framleis vera i kjelen. her må ein ha pumpe for å sirkulera.

Nokon meiner det ikkje spelar noko rolle om ein får humle/trub med i gjæringskaret - andre forsøkjer å unngå dette.

2) Dyppkjølar/spiralkjølar er for bruk direkte i kokekjelen. Kjølinga skjer i kjelen som i b) ovanfor. Den er mest effektiv når ein har rørsle i vørteren - anten via whirlpool eller røring med kjølaren. Eller i ein speidel kan ein kjøra pumpa (frå ca 85 grader og nedover) . Dyppkjølar er enkel å reingjera og det ein skal reingjera er synleg.

Uansett kjølarvalg så dreiar det med kjøling/tid seg om
a) mengde kjølevæske/vatn
b) temperatur på kjølevatn
c) materialet som kjølaren består av,
d) tjukkelsen på veggen mellom kjølevæske og vørter,
e) overflata (arealet) på veggen mellom kjølevæske og vørter. (antall plater i platekjølarar, lengde/diameter på motstraums og dyppkjølarar).

Både platekjølar og motstraumskjølar og dyppkjølar bør ha vørterkontakt ei tid før du startar kjølinga - dvs. du bør tappa vørter gjennom platekjølar/motstraumskjølar medan vørter kokar slik at du får desinfisert heile kjølaren (og ha det tilbake i kjelen). På same måte må ein ha dyppkjølar i før koking er ferdig slik at den blir desinfisert.

(Og ein bør også tappa nokre liter gjennom kran/ventil før koking og ha det tilbake i kjelen er ferdig for å desinfisera kran/kjel - kulekranar har eit opent volum bak kula så å opna og lukka kulekranar/ventilar er lurt for å sikra at dette volumet også blir desinfisert).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp