Kjøleskap som gjæringsskap

Vurderer å bruke et gammelt kjøleskap som gjæringsskap som sikkert flere her har gjort. Spørsmålet mitt er om kompressoren tåler å bli slått av/på gjentatte ganger.
Planen er å bruke en STC-1000 med to uttak (kald/varm) som kobler ut kjøleskapet og på et varmekilden hvis tempen er for lav. Er temperaturen for høy kobles varmekilden ut og kjøleskapet på igjen.
kjøleskapet skal stå i en kjeller der temperaturen ligger mellom ca. 10 og 20 grader.

Min korte erfaring med samme oppsett er at kjøleskapet slår seg av/på svært sjeldent. Fester du temp føleren på gjæringsksret og isolerer med feks en bit liggeunderlag, så tar det relativt lang tid før temperaturen går opp/ned. Har ikke brukt dette selv i lang tid, men det fungerer helt topp her. Deilig å slippe å tenke på temperaturen :)

Min korte erfaring med samme oppsett er at kjøleskapet slår seg av/på svært sjeldent. Fester du temp føleren på gjæringsksret og isolerer med feks en bit liggeunderlag, så tar det relativt lang tid før temperaturen går opp/ned. Har ikke brukt dette selv i lang tid, men det fungerer helt topp her. Deilig å slippe å tenke på temperaturen :)

Ok. Hva med å sette inn en flaske med vann og legge tempføleren nedi der?

Jeg ville heller gjort som jeg beskrev over. Pga under gjæringen så skapes det varme, temperaturen inne i gjæringsdunken din blir lett 3-4 grader over temperaturen på lufta rundt. Derfor er det lurt å la stc-1000 få denne temperaturen å jobbe med. En annen ting er at lufttemp går mye fortere opp/ned enn væsketemp, så når du åpner døra så vil tempen gå opp/ned og stc-1000 vil gi signal om å kjøle/varme, og du "stresser" kjøleskapet mer.

Jeg trodde egentlig at kjøleskapet selv regulerer temperatur ved å skru kompressor av og på?

Du må sette termostaten til maks kjøling/lavest temperatur med mindre du bypasser den interne termostaten.

Det er en setting i stc som styrer forsinkelse på kjøleskap/kompressor så du kan sette den relativt høyt. Temperaturen svinger uansett ikke stort og minste setting er 0.3 grader på stc, det tar litt tid for tempen å stige 0.3 grader.

Jeg trodde egentlig at kjøleskapet selv regulerer temperatur ved å skru kompressor av og på?

Du har jo rett i det, men om du setter den integrerte termostaten på max kjøling, og bruker stc-1000 til å regulere, så er det stc-1000 som kutter spenningen til kjøleskapet når det blir for kaldt.

Med forbehold om at den interne termostaten er frisk og går så langt ned du vil, til f.eks cold crash. Gjør den ikke det starter ikke kompressoren. I de fleste tilfeller gjør den nok det.

Og den interne termostaten er kjøleskaptes termostat?
Forstår jeg det rett at temperaturen holder seg relativt stabil i kjøleskapet ved "alle" gjæringstemperaturer og at kompressoren ikke blir nødt å slå seg av/på hele tiden, forutsatt at døren ikke åpnes for ofte?

Med intern termostat mener han kjøleskapets egen innebygde ja.
Temperaturen i selve kjøleskapet er ikke stabilt om du feks lukker opp døra, men har du isolert temp føleren som du teiper fast på gjæringsdunken skikkelig, så tar det veldig lang tid før tempen går opp/ned på ett så stort volum ( tenker 20-25 ltr).
Temperaturen i selve kjøleskapet er ikke så interessant, så lenge tempen i gjæringsdunken er stabil :)

Tilbake
Topp