Kjøling i tappetårn

Noen som har erfaring med å lage kjøling i tappeptårn?
Kunne godt tenkt meg att tårnet står å "svetter", men er usikker på om det går med den kjøleslynge som sirkulerer fra kjøleren.
Om det blir kaldt nok rett og slett. Og om kjøleslynge skal tvinnes rundt inne i tårnet for å ha kontakt med tårnets vegg innvendig?
Tårnet har en indre diam på ca 10cm og er i rustfritt, børstet stål. (bør kanskje være krommet overflate?)
Har sett noen tårn for glycol kjøling som ser veldig bra ut, men er usikker på hvordan kjøle slanger går inne i de tårn'a.

Takker for alle forslag  :yes:

-vegar

Det du mener er at det kondenserer på tappetårnet? isåfall holder det med en kjøleslynge fra kjøleskapet og inn i tappetårnet, slik at tårnet holder 4-5 grader utvendig. du må fjerne eventuell isolasjon i tappetårnet. Vær obs på at duggpunktet forandrer seg etter hvor mye luftfuktighet det er ute, så du vil få mye mer dugg på tappetårnet i sommerhalvåret. også vil du ha vann rundt foten på tappetårnet hele tiden, så bruk rustfritt eller syrefaste skruer til å feste det med :skitbra:

På de gode gamle porselenstårnene var det bare en rørsløyfe i hele tårnets lengde inni isolasjonsstrømpe.

Tom Hargrave har en tilsynelatende enkel og rimelig løsning;
http://www.kegkits.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=BTCC

nordtvedt skrev:
Det du mener er at det kondenserer på tappetårnet? isåfall holder det med en kjøleslynge fra kjøleskapet og inn i tappetårnet, slik at tårnet holder 4-5 grader utvendig. du må fjerne eventuell isolasjon i tappetårnet.

Takk for tilbakemeldinger  :ilike:

Vet du om finishen på tårnet må være crommet for å få kondens effekt?
De tårn jeg har sett har vært crommet. Mulig det "svetter" bedre.  :)
Kjølingen går ikke gjennom kjølskap, men egen pumpe som sirkulerer vann fra kjøler\vannbad.
Tenker å lage en sløyfe som stryker tårnet innvendig og samtidig kjøler øl slangen.

kondens oppstår når overflaten på metallet er lavere enn luft-temperaturen, og luftfuktigheten er høyere en "dewpoint" for tempen på metallet.
en annen ting er at du prøver å oppnå en ting andre prøverå ungå :)
kok opp en kjele med vann i samme rommet som tappetårnet står i så skal du se at du må begyne å tørke av tårnet :)

Det var litt som dette jeg godt kunne tenkt meg. Blir jo ikke mindre tørst ved synet av ett slik tårn.  :)

Vedlegg

• Fosters_SuperChilled_Side_508.jpg
    Fosters_SuperChilled_Side_508.jpg
    73,5 KB · Sett: 710
Drar fram denne tråden. Har eit spørsmål til dei elektronikk kyndige her. Eg skal lage meg ein kjøleanordning til tårnet mitt, og skal lage noko lignande som denne fra kegkits:

bas skrev:
Denne vart ganske dyr med frakt ca. 600 NOK eks. mva.

Så eg skal prøve å bruke ei 40mm pc vifte med effektregulator som eg fester ei lita trakt på, og slange videre derifra.

Så til spørsmålet, kan eg bruka desse delane sammen?

http://www.ebay.com/itm/40mm-X-10mm...36?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27c303c5e8
http://www.dealextreme.com/p/pc-cpu-cooling-fan-speed-controller-front-bay-mount-5986
http://www.ebay.com/itm/EU-100-240V...86?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item45f98e3cce
Takk på førehand!

OK, da treng eg litt hjelp med koblinga likevel.

Eg har:
-Lodda sammen adapteret og effekregulatoren (isolert med el-teip sjølvsagt)
-kobla sammen effektregulator og vifta med koblingane som var allereie på og passa samen.

Men det virker ikkje... kva har eg gjort feil?

Brukte delane ovanfor, men eit anna adapter. type: AC/DC adapter. input:100-240VAC 50/60Hz 0,2A max. output:12V DC 1000ma

Kanskje du har koblet feil på +-? Slike vifter krever at dette er rett for å virke.

hehe, ja da virka det! Er det pga. adapteret det blir +- ? For det er jo ikkje +- på straumnettet vel.

Uansett takk for hjelpa!  :ilike:

Ja, adapteret gjør om vekselspenning til likespenning (AC til DC omformer). I vekselspenning (AC) så forandres polariteten 50 ganger i sekundet fra positiv til negativ over ett nullpunkt, ingen av lederene er bare pluss eller bare minus. Ved likespenning (DC) så er polariteten alltid den samme på lederen og defineres da som enten pluss eller minus.

Tilbake
Topp