Kjøling til Speidel...

Det kommer vel an på dimensjonen på kjøleren du har. For spiralkjøler vil jeg anbefale at den går innenfor varmeelementene slik at kjøleren ikke hviler på disse. Motstrømskjøler/platekjøler så må jo du enten mekke til ett eller annet slik at du kan bruke speidelpumpen, eller at du har en ekstra pumpe.

frode
 
Ok - jeg tenkte faktisk ikke på at jeg trenger en pumpe til motstrømskjøleren. Synes at spiralen til Speidel er i overkant kostbar - men når man først kjøper en brygger til 15 høvdinger, så blir vel dette som å spytte i havet...
 
Ok - jeg tenkte faktisk ikke på at jeg trenger en pumpe til motstrømskjøleren. Synes at spiralen til Speidel er i overkant kostbar - men når man først kjøper en brygger til 15 høvdinger, så blir vel dette som å spytte i havet...

Du kan helt sikkert bruke den kjøleren du har. Har selv en Speidel 20 l og bruker en "uorginal" kjøler jeg hadde før jeg kjøpte speidelen. Prøv den først i alle fall.
 
Du kan helt sikkert bruke den kjøleren du har. Har selv en Speidel 20 l og bruker en "uorginal" kjøler jeg hadde før jeg kjøpte speidelen. Prøv den først i alle fall.
Ditto. Bruker kjøleren som var med i BIAB-settet til Bryggselv. Går fint det.
 
Kjøleren til Speidel 20L synes jeg er helt rå. Ca 10 minutter på nedkjøling av ALE vørter på vinterstid
Kjøleren til Speidel 50L bruker minst 5 minutter ekstra, ofte mot 20 minutter på å komme ned til samme temp (18)
 
Kjøleren til Speidel 20L synes jeg er helt rå. Ca 10 minutter på nedkjøling av ALE vørter på vinterstid

Det kunne vera interessant å vita litt meir om dette. f.eks. kva temperatur du har på kjølevatnet? rørte du når du kjølte og er temperaturavlesninga frå braumeisteren sin temperaturmålar ?
 
Jeg målte tiden forleden og brukte 14 minutter fra 100 til 20 grader, målt med Speidelens sensor. Startet pumpen ved 80 grader, og rørte med kjølespiralen underveis.

Regner med at det vil ta lenger tid til sommeren når vannet i kranen et varmere.

Edit: 20 liter, kobberspiral som fulgte med da jeg kjøpte Speidel og startersett hos Bryggselv.
 
Sist redigert:
Eg kjølte idag med ein 50 fot lang rustfri 3/8" kjølar med 0.5 mm vegg og rørte godt. Eg såg at kvar gong eg rørte så tok temperatursenkinga ein liten pause og det gjekk tregare. Eg brukte 9 minutt og 50 sekund til 18 grader. Mitt kjølevatn er 7 grader. Og eg trykkjer vel 10-15 liter gjennom kjølaren i minuttet.

Det er litt vanskeleg å "kjøpa" at ein original Speidel 20 kjølar på 8.6 meters lengde i rustfritt stål som er 10 mm i diameter (3/8" er 9.8 mm) og har lengde på 26 fot skal kjøla det same på 10 minutt med mindre kjølevatnet då er adskilleg kaldare (kor kaldt det då må vera er ikkje eg nok fysikar til å rekna ut).
 
Vannet er ca 5 grader nå på vinteren og pumpa brukes under nedkjøling. Det blir en liten lunk på det utgående kjølevannet når pumpen går eller kjøleren beveges i vørteren
 
Har også koblet en en toms kobling direkte på hovedkrana før vannfilteret i huset så det renner utrolig mye vann
 
Eg har brukt dyppkjølar med whirlpoolrør i 50 L speidel.

For min del bruker eg det for å sleppa å røra rundt dyppkjølaren då det gjer at kjølinga går raskare - dette med samling av trub i senter har eg aldri brydd meg med - tar ein seg god tid så legg trub seg fint på botnen. Eg tar også ut dyppkjølaren straks kjøling er ferdig og lar vørter stå ei stund for å roa seg. Som med resten av prosessen (gjæring og lagering) - tar ein seg litt tid så blir det betre resultat.

I mitt oppsett bruker eg ei utvendig pumpe (ei ekstra sterk speidelpumpe (27 watt mot standardpumpa i speidel sine 9 watt) og med denne bruker eg impelleren som er vanleg i dagens speidelpumpe (då den som er med standard i 27 watt pumpa ikkje er så glad i humle i vørteren).

(og det med motstraumskjølar og platekjølar må eg vel innrømma at eg ikkje heilt har sans for. Einaste fordelen med ein platekjølar er vel at den tek liten plass. ).
 
Har du testet hvor stor forskjell det er med og uten whirlpoolrør når det gjelder avkjølingstid? Jeg tenker da whirlpooling vs stillestående kjøler.
 
Nei - eg har ikkje testa dette. Så det er vel då ein påstand snarare enn fakta.... Det er godt mogleg at ein fysikar med kompetanse på slikt vil sei at omrøring ikkje spelar inn. Og det er godt mogleg det skuldast målefeil - det vesle eg har gjort av "forsøk" har vore i vanlege 36 liters kjelar og eg har jo målt temperaturen i toppen av kjelen og då ser du iallefall stor forskjell om du rører og ikkje rører - men det fortel ikkje noko om korleis temperaturen er nedover i kjelen.

Det vil også vera litt vanskeleg å testa dette sidan det uansett vel vil kreva litt omrøring for å få stabil temperatur i heile volumet - eller ein må måla temperaturendring i heile mengda av kjølevatnet over tid (samla det opp, røra det godt slik at ein får stabil temp i heile volumet og så måla det.. - blir frykteleg komplisert dette...)

Korleis du kjører inn vatnet i kjølaren spealar ei rolle: Eg plar la inntaket vera i toppen av kjølaren slik at den kjøler mest i toppen av vørteren. Dette fører så med seg at den kalde vørteren går til botnen og lagar ein viss sirkulasjon i kjelen. Men eg innbilleg meg også at det å få raskt bort vørteren som er nærast kjølerøret - med omrøring - slik at det vert større forskjell mellom kjølevatn og vørter - gjer kjølinga meir effektiv.

Gjer ein det motsatt - kjører kaldt vatn inn i botnen av kjølaren - vil du vel ikkje få like stor sirkulasjonseffekt då du kjøler botnen først. Det vil bli større temperaturforskjellar mellom toppen og botnen av kjelen.

Kjølarar bør også ha kjølerør så langt oppe i vørteren som mogleg. Eg ser mange kjølarar er laga slik at spiralen i kjølaren er så godt som heilt tett utan noko rom mellom spiralane - det er det vanlege du vil finna (men f.eks. ikkje speidel originalkjølar). Denne konstruksjonen er neppe så ideell. Og om ein lar den stå på botnen så vil den stort sett berre kjøla så langt opp som spiralen går.

Sensoren til Speidel er plassert i botnen og det gjer at du veldig lett vil få falske temperaturmålingar om du ikkje har god omrøring/sirkulasjon. Du kan sjølv kjenna på utsida på speidelen at det er temperaturforskjell mellom oppe og nede etter nokre minuttars kjøling (om du ikkje rører).
 
Jeg ser at jeg tenker akkurat som deg når det gjelder kjøling. Jeg kjører også vannet inn på toppen av kjøleren på min 30-liter og jeg løfter den ofte opp til toppen av vørteren for å avkjøle der det er varmest.

Når jeg nå går over til 50l Speidel så har jeg forsøkt å finne en mest mulig effektiv kjøler. Men, som du sier, de store kjølerne på 50 fot har alle sammen spiralen samlet i en 'klump' i bunnen uten avstand mellom spiralene og det ser ikke så veldig effektivt ut.

Den mest interessante jeg har funnet er denne:

http://www.ebay.com/itm/50-x-3-8-Co...457?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item259f83b761
item259f83b761

Men det blir veldig dyrt når frakt og moms kommer i tillegg.
 
Den der er vel strengt tatt ei blanding av innløp oppe og nede - om du studerar den litt....
 
Ja, både inngang og utgang ligger på toppen av kjøleren, det er vel ikke så gunstig. Men selgeren påstår at den er mye mer effektiv enn en vanlig kjøler, vanskelig å si om det stemmer.

Edit: Når jeg tenker meg om er det vel viktigst at vannet kommer inn på toppen. At det tar seg en ny tur oppom toppen på vei ut skal ikke ha så mye å si, vannet vil jo alltid være kaldere enn vørteren.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp