Kjøling under gjæring

Bernts

Norbrygg-medlem
Jeg har nettopp brygget en Kolch. Men øleskapet er ikke tilgjengelig slik at jeg må jukse litt for å holde tempen nede. Rommet jeg gjærer i holder 20 grader konstant. Men jeg skulle helst ha gjæret på 16. Jeg har nå satt gjæringdunken i en bakke med vann slik at vannet står 3-4 cm opp på dunken, så er planen å ha et fryse element i vannet med gjevne mellomrom.. Har noen erfaringer med tilsvarende måte å gjøre dette på? Eller vil dette bare slå negativt ut.  Takker for svar.
 
Bernts skrev:
Jeg har nettopp brygget en Kolch. Men øleskapet er ikke tilgjengelig slik at jeg må jukse litt for å holde tempen nede. Rommet jeg gjærer i holder 20 grader konstant. Men jeg skulle helst ha gjæret på 16. Jeg har nå satt gjæringdunken i en bakke med vann slik at vannet står 3-4 cm opp på dunken, så er planen å ha et fryse element i vannet med gjevne mellomrom.. Har noen erfaringer med tilsvarende måte å gjøre dette på? Eller vil dette bare slå negativt ut.  Takker for svar.

Elementideen høres litt risky ut (og styrerete), men kan funke. Hvis du har mulighet for å la dunken stå utenfor husets fire vegger, kan det være en god løsning (Yr.no varsler gjennomsnittstemperatur på 16 grader i stavanger de neste sju dagene). Jeg har selv dårlig med kjølefasiliteter for fermentering, og bruker titt og ofte garasjen for dette.
 
Så enkelt..... Jeg føler meg en smule dum som ikke tenkte på det selv. Tror nok garasjen er mye tryggere enn boden
 
Tilbake
Topp