kjøling under hovedgjæringen

Har prøvd varmeplate fra Petit agentur. Denne fungerer meget bra  :yes:
Justert over en UT 200 med 0,1 grader margin gir den helt nøyaktig gjæringstemp på ølet (20 liter, står i kjøleskap - varmeplaten varmer opp når det er for kaldt og kjøleskapet med en annen UT 200 kjøler når det blir for varmt).

Vedlegg

• Varmeplate.gif
    Varmeplate.gif
    1,3 MB · Sett: 269
Når vi skal varme opp eller kjøle ned vørteren som gjærer, er det viktig å få målt temperaturen på den beste måte. Jeg tror det er i hjerte av gjæringsfatet. Jeg har Ut200 på utsida av dunken med litt isolerende material som de fleste også har. Hvem måler midt i vørteren og hva oppdaget du da du begynte med dette? Ingen stor forskjell eller mange grader varmere der inne?

du kan henge noe fra toppen/lokken av gjæringsdunken in i vørteren, som kan da holde thermoelementen.
det kalles en ´thermowell´ på engelsk og finnes bl a. her:
http://www.brewershardware.com/Thermowells/
kjenner ikke butikken og aldri kjøpt der, ville bare vise hva jeg tenker på.

alt du trenger er en hul in lokken som kan holde en bit av gummi som holder ´thermowell´-en
en av metall er best for leding av varmen.

Huub skrev:
Når vi skal varme opp eller kjøle ned vørteren som gjærer, er det viktig å få målt temperaturen på den beste måte. Jeg tror det er i hjerte av gjæringsfatet. Jeg har Ut200 på utsida av dunken med litt isolerende material som de fleste også har. Hvem måler midt i vørteren og hva oppdaget du da du begynte med dette? Ingen stor forskjell eller mange grader varmere der inne?

Et godt spørsmål. Håper noen har testet dette, men det burde ikke være så stor forskjell (etter min teori).

Jamil Zainasheff har testet det (husker ikke i hvilke/t program/mer på the Brewing Network han snakker om dette), og har kommet fram til at forskjellen mellom å måle midt i ølet og å måle på utsiden av gjæringskaret med isolasjon rundt proben er ubetydelig.

Når skal det circa begynne å spille en rolle da? Ved hvilket volum? Jeg kan ikke tror at det holder med å måle på utsida hvis du har en 500 liters gjæringskar. Så testen du refererer til gjelder sikkert en 21 liters brygg som er 'gjennomsnitt' for hjemmebryggere?

Jamil opererer med batcher på 5,5 gallons til gjæring. Noe av grunnen til at det går fint, er at temperaturen i ølet vil være ganske jevn, siden det er svært god bevegelse i ølet under stormgjæringen. Når gjæringen har roet seg vil egenproduksjonen av varme avta, og da spiller det uansett mindre rolle hvor temperaturen måles.

Gahr skrev:
Noe av grunnen til at det går fint, er at temperaturen i ølet vil være ganske jevn, siden det er svært god bevegelse i ølet under stormgjæringen.

Dette var veldi tydelig i starteren jeg holder på med idag,  sirkulasjon som når det trekkes pølser :)

Gahr skrev:
Noe av grunnen til at det går fint, er at temperaturen i ølet vil være ganske jevn, siden det er svært god bevegelse i ølet under stormgjæringen.

Dette var veldi tydelig i starteren jeg holder på med idag,  sirkulasjon som når det trekkes pølser :)
[/quote]
:eek:

nå gjør jeg det sånn at jeg pitcher på 16-17 °C. Jeg gjorde det i går for 2. gangen. Da kjøler jeg ikke og temperaturen stiger mot ca 20 °C i løpet av de første 3 eller 4 dager. Når den begynner å sinke da setter jeg dunken i skapet og begynner å holde temp på 20 °C og skrue opp mot ønsket temperatur etterhvert. Jeg håper at jeg skal få et ønsket smaksprofil på denne måte.

Tilbake
Topp