Kjøpe 1 gallon jugs

Huub skrev:
hva med 5 liters vannflaske i plast fra dagligvarbutikken?

De har jeg lett etter, men de har dem bare på butikker på vei opp på fjellet, har jeg inntrykk av. Har vært på flere dagligvaresjapper her i byen uten å få napp... Erlenmeyerkolber koster jo ganske mye per stykk, ca 400 eller noe per stykk, så det blir litt dyrt med 4-5 stykker. Og hvordan får man gjærlås på dem?

Jeg har en plan om  å lage 3-4 mini-batches av forskjellige typer øl på samme kveld, så jeg får prøvd litt forskjellig.

Du kan stikke innom gatekjøkken, bakeri, matvarebutikker med salatbar/delikatesse el. og spør etter tomme spann brukt til majones, smør, egg osv.
De er har lokk, er tette, hvite og i næringsmiddelgodkjent plast.

Eller selges det for tiden gløgg på 2 - 5l? glassbeholdere for en rimelig penge, og sikkert enda billigere om en måned. Det er typisk at feks. europris har god pris på dette.

Jeg kjøpte plastkanner for 20 kroner stykket på en vinråstoffsbutikk. En slik som selger vinsett, turbogjær og gummipupper. De hadde også gjærlåser og korker med hull og gummipakning som passa. Dere har vel sånne harrybutikker i Oslo også, eller har hovedstaden blitt for metroseksuell til den slags?  :)

Tror det er samme 5l bøtte som jeg har i kjøpt for en stund siden på Clas Ohlson. På min står det PP som er en plast  som blir brukt mye i brygging.

Jeg kjøpte Clas Ohlsson-bøttene på 5 liter med lokk som det henvises til høyere opp i denne tråden. De er veldig fine, lette å møtere gjærlås på og laget av PP-plast. Alt skulle dermed ligge til rette for minibatch-brygging!

Tilbake
Topp