Kjøpe kjølebag vinterstid?

Har vært på tre Clas Ohlson, og en EuroPris, men de har ingen kjølebager på lager nå utenfor sesongen...

Hadde tenkt å kjøpe 32liters versjonen som de har på CO til 198kr, og har forhåpninger om å få brygget il helgen.

BarleyCrusher, silikonslange og kobberrør er kjøpt inn allerede.

tips mottas med takk!

...du kan bestille CO's 32 L kjølebag på nettet. Der har de den hele året. Gjorde det selv sist vinter. Ulempen er at det kommer frakt i tillegg..

Ja jeg så det, men de har 7-9 dagers leveringstid...

Husker du hvor mye frakta kom på, og hvor lang tid det tok? skal jo ha to stk når jeg først handler....

Sikker på at du ikke kan bestille det gjennom din c & o butikk? Jeg har gjort det noen ganger, ikke med kjøleboks, men med andre dippedutter de ikke har på lager.

...husker ikke fraktkostnadene (tror fakturaen er kasta), men mener å huske at det var under hundre ihvertfall. Det tok minst en uke før den kom (tror den ble sendt fra lager i sverige), så det er kanskje for lenge. Ellers så finnes det Europris Pluss butikker. De har større utvalg, kanskje har de noen kjølebager. Finnes jo haugevis av europris rundtomkring, så en ringerunde kunne funke. Ellers har de kjølebag på biltema...

Eller du kan kjøpe en coleman xtreme kjølebag fra Cabelas (www.cabelas.com), slår man seg sammen to tre stykker blir ikke frakten og fortollingsgebyret så avskrekkende. Det koster litt mer, men fytti rakkern for en god kjøleboks.

Jeg anbefaler loppemarked, hvis du bor i nærheten av et. Fant en 50-liters Igloo-boks til 50 kroner for et par helger siden, og den er allerede bygget om.

Takker for alle tips!

Har i dag ringt CO'er både i norge og sverige, men ingen har på lager. Biltema har ett sett bestående av en på 24l og en på 12l, men det blir vel lit for lite i lengden når man skal brygge litt sterkere saker...

Fant en igloo 45l i den lokale båtsjappa her til 450kr, frister å kjøpe den, men den blir kanskje for stor til brygg på rundt 20 liter med 5kg malt? Har tenkt å prøve batch sparging...

..45 L burde funke greit så lenge du batchsparger, siden geometrien og dimensjonen ikke betyr så mye med den
metoden.

Og med en så stor kjølebag kan du jo være fristet til å lage doble batcher, da blir det bare to kok etter hverandre ;D

Kjøpte i går en Igloo Marine 45l :)

Men denne har allerede en skrog-gjennomføring, noen som vet hvordan man kan koble en kran til denne?

Vedlegg

• IMAG0092.jpg
    472,5 KB · Sett: 680
Hei. Jeg ser også etter en slik kjølebag, kjøpte du den i Norge? Jeg har lyst til å lage en falsk bunn av en perforert plate og bare bruke en silikonslange med en klemme som kran.

tommartb skrev:
Kjøpte i går en Igloo Marine 45l :)

Men denne har allerede en skrog-gjennomføring, noen som vet hvordan man kan koble en kran til denne?

Hei!

Gjennomføringen som er i kjøleboksen din ville jeg ha tatt bort. Den er sannsynligvis gjenget innvendig, så det er bare å skru den løs. Så ville jeg skaffet meg en gjennomføring som har gjenger i begge ender. Da er det enkelt å sette på en kran utvendig og å koble til en sil innvendig.

Selv bruker jeg en dusjgjennomføring fra Biltema på begge meskekarene mine, artikkel 87-211, det er to stk. i pakka. I tillegg har jeg en klemringskobling for 1/2 toms gjenging og 12 mm rør på innsiden og en 3/4 toms kuleventil på utsiden. I klemringskoblingen sitter et kort 12 mm kobberrør for videre "løs" forbindelse med et t-stykke på silemanifolden. Utenpå kuleventilen sitter en slangenippel 3/4" x 3/4". Fungerer meget bra!

Rediger: jo, det sitter vel (er ikke 100% sikker i farten) en stor galvanisert skive innerst på utsiden også, for ikke å belaste plasten for mye. Mine meskekar er av type Coleman (Ultimate) Extreme, men løsningen kan sikkert brukes på din Igloo også.

Hei Henning!

Hvordan fikk du overgang fra dusjgjennomføringa og til 12 mm kobberrør? Dette er det du bruker i manifolden, om jeg forstår deg rett, og det samme er det med meg. Jeg trenger også en overgang fra krana (som man kan skru rett på dusjgjennomføringa?) til kobberrør som jeg kan feste slange på. Har du noen løsning på dette?

Hei!

Overgang fra 1/2" på gjennomføringa til 12 mm rør fikser du med en overgang fra f.eks. Biltema, artikkel 86-610.

Edit: På utsida har gjennomføringen 3/4" gjenger. Her kan du koble til en kuleventil, f.eks Biltema artikkel 86-0014. Så bruker du en foring, artikkel 87-983. Denne har 1/2" gjenger, slik at du kan avslutte med en slangenippel, artikkel 15-431. Da får du mulighet til å gå videre med 12mm slange..

tommartb skrev:

Jeg anbefaler å erstatte orginal gjennomføringen med en i metall, f.eks en 1/2" skroggjennomføring. Sett på en kuleventil på utsiden
og bank inn en stuss 15 mm kobberrør på innsiden. Til denne stussen kan du koble en kobbermanifoil eller silplate (for kontinuerlig skylling) eller et filter (for partiskylling).
Jeg bruker en bit silikonslange for å koble til de forskjellige oppsettene (vises ikke på bildene).
NB! Det er en fordel at du forsterker veggen i kjleboksen rundt gjennomføringen. Gjerne lime på et stykke tjukk plast på utsiden   

Vedlegg

• skroggjennomfoering_messing.jpg
    skroggjennomfoering_messing.jpg
    6,4 KB · Sett: 703
  • DSCN2642_lite.JPG
    DSCN2642_lite.JPG
    16 KB · Sett: 723
  • uttak meesketank2.jpg
    uttak meesketank2.jpg
    20,8 KB · Sett: 705
  • uttak meesketank1.jpg
    uttak meesketank1.jpg
    23,4 KB · Sett: 722
  • DSCN0924.jpg
    DSCN0924.jpg
    50,8 KB · Sett: 736
  • DSCN2640.JPG
    969,5 KB · Sett: 741
RuneGE skrev:
Jeg anbefaler å erstatte orginal gjennomføringen med en i metall, f.eks en 1/2" skroggjennomføring. Sett på en kuleventil på utsiden
og bank inn en stuss 15 mm kobberrør på innsiden.

Går det i det hele tatt å banke inn en 15mm kobberrør (er det 15mm utvendig eller innvendig?) inni en 1/2" skroggjennomføring? 1/2" er jo bare ca 12,7 mm... Og hvis det går, blir det tett? Jeg vil jo at vørteren skal siles gjennom manifolden, ikke renne rett og gjennom utettheter i skroggjennomføringa - da kan den jo til og med renne utafor krana.

Min plan (må forbedre mesketanken, skjønte jeg etter første brygging) er å bruke en 1/2" -> 3/4" dusjgjennomføring fra Biltema (87-211), koble en 1/2" -> 12mm nippel (86-610) på innsiden som kobles til et kobberrør til manifolden. På utsiden blir det en kuleventil (25-4333), deretter en overgang fra 3/4" til 1/2" (87-225)) og til slutt en overgang fra 1/2" -> 12 mm kobberrør (86-603). På det kobberrøret kan jeg feste slangen med slangeklemme.

Hva tror folket om det? Finnes det noen bedre løsning? Jeg må nemlig ha 12 mm rør inni for å feste i manifolden. Det skulle fantes en skroggjennomføring med gjenger på begge sider!

Forresten; er det noen som har funnet et redskap som gjør at man kan vaske inni 12 mm kobberrør? Vanlig flaskebørste er for tykk...

Tilbake
Topp