Kjøpe kjølebag vinterstid?

Jeg bruker en 46 ltr. Den blir ganske full ved sterke øl. Men det er for god plass på normalstyrke.

Når du en gang skal lage noe sterkt kan du jo meske både BIAB og i kjøleboks. Jeg vil si det er bedre å ha utstyr tilpasset det man brygger mest av; så får man heller være lit reodor når det er unntakene som skal brygges.

Sent fra min HTC One S via Tapatalk
Oss har laga ei isoporplate som er kledde i plastfolie , som me bruker å legge opp på mesken når det er lite mengde med mesk i kjølebagen. Funker det.

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Isoporplata var en smart idè! Jeg håper imidlertid å treffe på en størrelse som er perfekt for brygg med ca 7kg malt. Skal jeg brygge større/sterkere en gang får jeg heller gå til innkjøp av en ny, eller meske i både BIAB og kjølebag som det ble foreslått her.

Noen som vet hvor mange liter 1kg malt er? Jeg fant en konvertingsmodell for andre typer korn, og ser at f.eks 1dl havregryn er 30 gram, dvs 1 kg havregryn blir over 3 liter. Jeg tviler på at malt har like stort volum, men skulle den ha halvparten blir jo 7kg malt 10,5 liter. Mesker man med 2,5l/kg blir det totale volumet i Iglooen 10,5 (malt) + 17,5 (vann) = 28 liter. Da skulle jo en 34 liters igloo være trygt innenfor (man må jo kunne røre også uten at det skvulper over). Har malt derimot like mye volum som havregryn ser det verre ut.... da er i så fall en 45 liter tingen.

Da står det altså mellom 34 liter eller 45 liter. Ettersom jeg skal lage manifold vil jeg gjerne treffe best mulig på første forsøk.
 
Jeg ser at John Palmer har laget en formel for optimal størrelse på meskeboksen
http://www.howtobrew.com/appendices/appendixD-3.html

Men jeg må ærlig innrømme at jeg sliter med å bruke den formelen. Jeg henger med på den første delen, men jeg faller helt av på slutten. Sære amerikanske måleenheter, og det at jeg er helt fersk i gamet, gjør det ikke akkurat enklere:)

Noen av dere som har brukt Palmer sin formel før, og kan hjelpe meg med følgende typiske inputdata: 7 kg malt, 25 liter i gjæringskaret, 70% effektivitet, OG på 1.070?
 
Tilbake
Topp