1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Mitt første brygg

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av izzno, 19 Jul 2019.

1. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bare som info til en ny brygger: Miguel sin dobbel-blowoff med tette kamre og gjærlås... er vakker, men totalt overkill.
    En enkel slange opp i en åpen flaske med StarSan gjør nytten
    Den eneste fordelen er at den kan benyttes ved CC :)

Finn Berger liker dette.
  2. izzno

izzno
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jada, det enkle er ofte det beste (godt nok). Men beundringsverdig håndverk :)

3. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Bavarian-gjæren er kraftig. Det medfølger vel en pakke i settet? Var i alle fall det til meg, og det tøt ut i mange dager. Monterte blowoff tilslutt. Jeg har sett på mine 5 siste ekstraktsett at alkoholprosenten er ca 1 høyere enn oppgitt. FG er som anslått på Mangrove sine sider, men de oppgir ikke OG, så denne er nok høyere enn anslått.

4. izzno

izzno
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det følger med en men jeg gikk til innkjøp av en til og hadde i 2 pakker. Det har roet seg nå, jobber veldig lite, men det har vært veldig varmt så det kan hende den er ferdig snart, det er jo en 5-6 dager siden.... Måler på torsdag og lørdag så ser jeg...

Nå satt jeg en cider for 2 dager siden så nå har jeg en uke på å finne ca 50 flasker hehe...

5. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

La det gjære i 2 uker, uansett om den er ferdig etter en uke. Ikke like lett å få tak i flasker lengre, etter at panten forsvant. Mye som selges brukt, på Facebook feks

6. trulsnilsen

trulsnilsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sjekk med restauranter som serverer øl fra flasker (uten pant).Noen har faktisk mere tomgods enn de klarer å håndtere. Jeg har fått både Grolsch og Flensburg med patentkorker, samt Cobra 0,66/0,75.
    Må vaskes såklart.;)

LarsUlv liker dette.
  7. izzno

izzno
    Expand Collapse
    Registrert bruker

God idè!

Del denne siden