Jeg husker dessverre ikke kilden, det var noe jeg kom over på slump for noen veldig få år siden og linket litt videre og fant litt kvasi-bryggerskjema for ølene. Jeg husker faktisk ikke helt innholdet, bortsett fra at det var gjæringstemperaturen jeg var ute etter, så det er det jeg husker.. Men det var bryggerskjemaer for de konkurrerende bryggene. Hvis du ikke orker å ta hele oppgaven med å prøve å finne frem selv så kan vi dele på den. Men jeg husker ikke hvor jeg skal begynne engang, jeg tror jeg fikk en link på ett av de tyske forumene.
Men meskeregime, ferrulsyre steg sammen med POF+ gjær (antar at egentlig alle hefe-stammer er POF+, men vet ikke?) gir jo mer fenoler. Har man en POF+ gjær så vil man få fenoler uansett, med ferrulsyre steget så får man noe mer. Men det som er greia (i følge meg, men det er meg) er at måten man får frem eller eller holder tilbake den opplevde mengden fenoler er via mengden estere. Fenolene ER der, men esterne maskerer de. Jo flere estere, jo mer maskering av fenolene. Så i mine øyne styrer man ikke direkte mengden fenoler, men man styrer mengden estere som kan kamuflere fenolene. Jeg har selv aldri klart å få frem absurde mengder fenoler, i samme grad som jeg har klart å få frem absurde mengder estere. Det er ikke vanskelig å få til et fenol-kraftig øl, men da har som regel esterne vært dempet ifht et øl som har kraftige estere. Fenolene virker ganske "satt", med litt slingrinsmonn.
Så WLP380, som jeg selv synes er den aller beste hefe-gjæren, fordi den har mer fenoler (men 3068 er også fin, hvis man balanserer temperaturen, WLP300 er no-go) så kan man pumpe opp temperaturen litt mer, fordi fenolene 380 lager er såpass robuste at de også tåler mer estere som i sum gir mer smak, mener jeg. Og esterne kommer jo av temperatur, pitchrate og mengden glukose. Så det er mange faktorer i spill.