Mitt første brygg

Bare som info til en ny brygger: Miguel sin dobbel-blowoff med tette kamre og gjærlås... er vakker, men totalt overkill.
En enkel slange opp i en åpen flaske med StarSan gjør nytten
Den eneste fordelen er at den kan benyttes ved CC :)
 
Bare som info til en ny brygger: Miguel sin dobbel-blowoff med tette kamre og gjærlås... er vakker, men totalt overkill.
En enkel slange opp i en åpen flaske med StarSan gjør nytten
Den eneste fordelen er at den kan benyttes ved CC :)

Jada, det enkle er ofte det beste (godt nok). Men beundringsverdig håndverk :)
 
Bavarian-gjæren er kraftig. Det medfølger vel en pakke i settet? Var i alle fall det til meg, og det tøt ut i mange dager. Monterte blowoff tilslutt. Jeg har sett på mine 5 siste ekstraktsett at alkoholprosenten er ca 1 høyere enn oppgitt. FG er som anslått på Mangrove sine sider, men de oppgir ikke OG, så denne er nok høyere enn anslått.
 
Bavarian-gjæren er kraftig. Det medfølger vel en pakke i settet? Var i alle fall det til meg, og det tøt ut i mange dager. Monterte blowoff tilslutt. Jeg har sett på mine 5 siste ekstraktsett at alkoholprosenten er ca 1 høyere enn oppgitt. FG er som anslått på Mangrove sine sider, men de oppgir ikke OG, så denne er nok høyere enn anslått.

Det følger med en men jeg gikk til innkjøp av en til og hadde i 2 pakker. Det har roet seg nå, jobber veldig lite, men det har vært veldig varmt så det kan hende den er ferdig snart, det er jo en 5-6 dager siden.... Måler på torsdag og lørdag så ser jeg...

Nå satt jeg en cider for 2 dager siden så nå har jeg en uke på å finne ca 50 flasker hehe...
 
Det følger med en men jeg gikk til innkjøp av en til og hadde i 2 pakker. Det har roet seg nå, jobber veldig lite, men det har vært veldig varmt så det kan hende den er ferdig snart, det er jo en 5-6 dager siden.... Måler på torsdag og lørdag så ser jeg...

Nå satt jeg en cider for 2 dager siden så nå har jeg en uke på å finne ca 50 flasker hehe...
La det gjære i 2 uker, uansett om den er ferdig etter en uke. Ikke like lett å få tak i flasker lengre, etter at panten forsvant. Mye som selges brukt, på Facebook feks
 
nå har jeg en uke på å finne ca 50 flasker hehe...

Sjekk med restauranter som serverer øl fra flasker (uten pant).Noen har faktisk mere tomgods enn de klarer å håndtere. Jeg har fått både Grolsch og Flensburg med patentkorker, samt Cobra 0,66/0,75.
Må vaskes såklart.;)
 
Da var resultatet klart :).

Jeg tappet som mannen med ljåen dagen før jeg dro på ferie.
Alt er tappet på 0,5l flasker med 2 sukkerbiter (Eldorado)
De har stått rett opp og ned i 14 dager.

photo_2019-08-30_22-26-46.jpg

photo_2019-08-30_22-26-56.jpg

Jeg tenkte jeg skulle være smart å tappe i det høyeste glasset jeg hadde, det var et 0,33 glass. Som dere ser var den første biten klar som pilsner mens da jeg fylte på resten (med unntak av bunnslam) kom den typiske "hvete" fargen.

Er det kanskje best å helle hele ølen men en gang i et riktig stort glass? ;). Drikke av flaska ?
Uansett det ble kjempegodt og jeg gleder meg til fortsettelsen!

Hvis jeg skal peke på noe må det være at den ble kanskje litt sterk, men det kan også ha noe med at jeg har reist i 10 timer idag ;). Jeg syntes ikke Europris sin spraymalt har fungert dårlig her, den er lett og fin og perfekt for en sommerdag!
 
Tilbake
Topp