Klar til tapping? Det plopper ca hvert 30-40 sekund

ADale

Norbrygg-medlem
Skal jeg vente til det er helt ferdig eller kan jeg ta den nå? Dette er lager og det blir 2 uker til mandag.
 
Du skal absolutt vente.

Hva slags gjær er det og på hvilken tempratur står den? Lagergjær som gjæres på lav temp trenger lenger tid enn en ale.
 
Du burde gjøre noen målinger med hydrometer når det roer seg med plopping, etter par plopp på 5 minutter - mål, er SG nær din ønskede FG må du måle minst engang de neste dagene for å holde kontroll :) om du ikke aner hva FG skal bli får du vurdere selv hvor du vil stoppe, men alt mellom 1.004 - 1.012 er som oftest akseptabel FG, det litt avhengig på typen øl du lager, type gjær og ønsket smak.

lykke til! min bøtte med porter plopper ett par ganger nå pr 5 minutt, skal måles etter jobb nå for å se hvordan det ligger an. :) er den nært ferdig økes tempen en grad, før den på mandag blir satt til nedkjøling i kjøleskap før den skal tappes på fat.

God helg! :)
 
Det med plopping fra gjærlåsen kan du bare legge bort først som sist. Det er absolutt ikke en sikker indikator på videre gjæringsaktivitet.

Når det er sagt så la gjerne brygget få stå 2 uker, gjæren har fortsatt en jobb å gjøre med tanke på å rydde opp etter seg. Du må måle med hydrometer over 2-3 dager for å være sikker på at ølet er ferdig utgjæret.
 
Sist redigert:
Nå har ikke jeg brygget altfor mange Lagerøl, men de jeg har satt har fått lov til å gjære i 4 uker. Jeg ville ikke flaska et lagerøl etter kun to uker.
 
Om du har hatt stabil og fin gjæringstemperatur, pitchet nok frisk gjær og tilsatt nok oksygen er det absolutt ikke noe i veien å gjære et lagerøl på 2 uker.
 
Ser at Frevev skal sette ølet til kjøling før tapping. Er det smart å gjøre det med all slags øl eller kun porter som du har i bøtta nå? Har en stout som skal tappes om en ukes tid. Hvor lenge og hvor kaldt setter du det?
 
takk for alle svar, spesielt tipset om www.bryggekalkulator.no, der er det veldig mye nyttig info. Jeg har utstyr til SG måling øltyv, hydrometer), men kan jeg ta av lokket i gjæringskaret og utsette ølet for luft? Hvordan tar dere disse prøvene?

Når det gjelder mitt øl, er jeg veldig spent hvordan det vil bli. Jeg tilsatte gjæren uhydrert etter råd fra nettstedet og produsenten, og er redd det ble for lite gjær siden jeg ikke gjorde som produsenten sa jeg skulle gjære (tilsette ved romtemperatur). De siste 5-6 dagene har lageren ploppet i romtemperatur og som kjent er det stort sjanse at ølet ikke blir så bra av det, men som sagt gikk ikke prosessen min som foreskrevet. Siden jeg tilsatte gjær på lav temperatur, ble jeg bedt om å ta ølet ut av kjøleskapet når det ble førre plopp.

Bær jeg sette det tilbake igjen eller er det kanskje for sent nå?
 
Ser at Frevev skal sette ølet til kjøling før tapping. Er det smart å gjøre det med all slags øl eller kun porter som du har i bøtta nå? Har en stout som skal tappes om en ukes tid. Hvor lenge og hvor kaldt setter du det?
De fleste øl ( kanskje med unntak av wit/weiss) har godt av en cold crash. Søk opp termen her på forumet og google generelt.
 
Tilbake
Topp