Klar vørter? Jeg får det ikke til

Vørteren min ser som regel sandfarget ut. Umulig å se gjennom den. Jeg har sett bilder og videoer og der har jeg sett vørter som er klar og fin som man kan se gjennom.

Hva gjør jeg galt? Hvis jeg batch sparger resirkulerer jeg så og si alt av det som er i meskekaret før jeg tilsetter skyllevann. Etter å ha tilsatt skyllevann resirkulerer jeg minst halvparten av væsken. Jeg heller skyllevannet forsiktig tilbake igjen for å ikke forstyrre maltsengen.
 
Går ut frå at det er vørter *før* du kokar du tenkjer på. 

Eg brukar pumpe og sirkulerar kontinuerleg medan eg meskar.  Då blir vørteren svært klar.   
 
Jeg bruker også pumpe til resirkulering mellom skyllinger. Resultatet er krystallklar vørter, lite gugg i kjelen etter kok og en øl som klarner rakskt etter karbonering. Bruker ingen andre klarningsmidler under kok og til gjæring. Et par plater gelatin i fatet når det havner i kjøleskapet gjør underverker på 2-3 dager.
 
Er det noe forskjell på å bruke pumpe og resirkulere for hånd da? Bør jeg bare resirkulere mer?
 
Jeg har aldri klart å få det like klart for hånd uten at jeg kan svare på hvorfor, men jeg resirkulerer i en 10 minutters tid, så det går noen liter gjennom pumpa før det tappes av.
 
Bruker en igloo kjøleboks med "finmasket" bazookafilter under mesking og får klart vørter etter en del runder vorlauf. Bruker en del tid på å få klart vørter og gir meg ikke før det noenlunde klart (Har ikke tid eller volum). Heller forsiktig tilbake vørter og prøver å unngå å forstyrre maltsenga i prosessen. Kjører "fly sparge" for å unngå rote opp maltsenga.

Bruker du meskepose eller bazookafilter under mesk/skylling? Har god erfaring med meskepose i kjele fra tidligere

Beklager dårlig fokus på bildet:
 

Vedlegg

  • 7Fyllingavkjele.JPG
    7Fyllingavkjele.JPG
    562,1 KB · Sett: 410
Se der ja. Det var klar vørter. Jeg har en manifold i kjøleboksen. Men vorlaufer vel ikke nok. Bør vel gå tilbake til fly sparging og. Mindre jobb men tar lengre tid, men var jo også en grunn til at jeg gikk for manifold..

Forresten. Hvor lenge lar dere vørteren stå etter kok, før dere tapper? Første literen min idag var bare grums. Ble igjen fem liter i kjelen omtrent med bare grumserier.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Miguel skrev:
Forresten. Hvor lenge lar dere vørteren stå etter kok, før dere tapper? Første literen min idag var bare grums. Ble igjen fem liter i kjelen omtrent med bare grumserier.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Har personlig en noe underdimensjonert kopperkjøler så det tar litt tid før det hele blir nedkjølt slik at mye av grumset (aka "trub") sedimenterer før det er klart til tapping. Likevel bruker jeg en trakt med en finmasket dørslag/sil som fanger det som ikke har sedimentert, under overføringen av vørteret til gjærkaret.
 
Jeg får tålmodig vente til jeg får slangenipplene jeg bestilte fra andre siden av verden da jeg fikk fant riktig dim på CO/BT/Jula, for å få brukt den lille pumpa jeg har. Manuell vorlaufing synes jeg rett og slett er kjedelig, men bør vel gjøre det lengre enn det jeg gjør nå tydligvis.
 
Tilbake
Topp