Hei! I helgen som kommer skal jeg brygge for første gang, og da blir det denne APAen fra Ølakademiet. Jeg har to alternativer for plassering av gjæringsdunken. Den ene er på et ekstra soverom der temperaturen ligger ganske stabilt på 19-20 grader med åpent vindu og eventuelt åpen dør alt etter utetemperaturen. Denne temperaturen kan dermed justeres opp, men ikke ned. Det andre alternativet er på stua/kjøkkenet, der jeg har varmepumpe og kan justere temperaturen både opp og ned. Nå i sommerhalvåret er varmepumpen stort sett av, og temperaturen varierer fra 19-23 grader i løpet av dagen avhengig av været (spesielt sola), men her kan jeg holde den på et relativt stabilt nivå vha. varmepumpa.
Hvor vil det være mest gunstig å gjære? Temperaturen vil stige noen grader (?) under stormgjæringen, og deretter gå ned litt senere. Vil det være et problem om temperaturen varierer litt (f.eks mellom 19 og 21 grader) i løpet av gjæringsprosessen?
Hvor vil det være mest gunstig å gjære? Temperaturen vil stige noen grader (?) under stormgjæringen, og deretter gå ned litt senere. Vil det være et problem om temperaturen varierer litt (f.eks mellom 19 og 21 grader) i løpet av gjæringsprosessen?