Klarning av øl - som skal på flaske

Jeg har satt min første batch.
Hadde litt problemer med å holde temperaturen under meskingen.
Startet på 74 grader som sank - så varmet jeg opp og plutselig begynte den å stige fikk ikke stoppet den før på 79 grader.
men håper det går bra :)

- men det jeg lurer på er hvordan gjøres det best for å klarne ølet?
klaringsmiddel MOSS - når /hvordan skal det oppi ?

- Er det bedre å bruke et filter på 1 my?
- pumpe det igjennom eller la det gå på hevert prinsippet over på ny gjærfat før tapping?

- Hvordan bør jeg tilsette sukker for ettergjæring?
 
Om du har hatt såpass høg temperatur ei god stund i byrjinga av meskinga så har du sikkert ikkje fått særleg høgt utbytte (= kor mykje gjærbart  sukker som stivelsen i maltet er omdanna til av enzym).    Sånn generelt bør du sikra at mesken er f.eks. 65-68 grader mesteparten av tida.  

Regelen er enkel:   dei enzyma som hjelper til for å omdanna stivelse til gjærbart sukker virkar ved spesifikke temperaturintervall og når temperaturen går over dette så drep du dei og dei livnar ikkje til om du senkjer temperaturen.  Så det er betre å ha lågare temperatur i starten og heller heva den sakte men sikkert - senka den har ingen effekt.  

Har du målt sukkerinnhald etter kjøing? (også kalla OG?)

Sukkertilsetjing etter gjæring - dvs. etter at du har brukt hevert (som er sterilisert) og overført vørter til nytt reint (sterilt) gjæringskar (gjæring i ca 14 dagars tid) er normalt  6 gram pr. liter - kok opp vatn og ha i sukker og så rører du ut dette i gjæringskaret du har tappa om til. 


Tips til deg:  skaff deg ei bok om emnet:  "Moderne hjemmebrygging" av Espen Håvardsholm/Lars Bjørnstad - ein norsk klassikar ,  eller ei nyare bok  - f.eks.Gustav Foseid si bok "Håndbok i ølbrygging". 



   
 
Da er det nesten bare å helle det ut da  :'(
og sette neste runde med en gang ?

Neste skal være en lager på flaske
så lurer jeg på filtrering.
Er det lurt å filtrere noe - gjennom ett kaffe filter f.eks ?
 
ohenrikh skrev:
Da er det nesten bare å helle det ut da   :'(
og sette neste runde med en gang ?

Neste skal være en lager på flaske
så lurer jeg på filtrering.
Er det lurt å filtrere noe - gjennom ett kaffe filter f.eks ?

Filtrering ville eg kanskje ha venta med.  Om du gjer grunnarbeidet godt så blir det klart utan filtrering..
 
Et par tips:

Med mindre du har stålkontroll på gjæringstemperaturen og kan holde en stabil temperatur på rundt 10-11 grader C i 2-3 uker; Ikke brygg en lager. Dersom du ønsker en lys, lettdrikkelig øl, prøv en lys ale f.eks. en ordinary bitter.

Filtrering er sjelden nødvendig om man har nogenlunde kontroll på bryggeprosessen; partikler vil bunnfelle i flere steg i bryggingsprosessen. Filtrer i hvert fall ikke gjennom et kaffefilter, DET hørtes ikke ut som noe god idè dersom du vil ha et øl som smaker godt :)
 
Hei, du skriver at du startet meskinga på 74 grader ? var det på vannet før du hadde i malten? I så fall, hvor lenge tror du mesken var under 70 grader? Det første kvarteret er det viktigste har jeg lest.
 
Når du tapper over fra gjæringskar til nytt kar du skal flaske fra, vil det ligge mye i bunn, sett ølet noe kaldere før du gjør dette, så blir det nok bra, og helst kaldere i en sånn høyde at du kan tappe det rett over til det fatet du skal flaske fra.
 
Filtrering foregår vel med fat,co2,slanger og filter?
Framstår for meg som lite brukt blandt heimebryggarar. iallefall dei som lager ale og ettergjærer på flaske. du kan sikkert søke på forumet her om det er viktig

et par ting du kan gjere til neste gong om det er klart øl som er målet:
Irish moss under koking - riktig mengde til riktig tid.
"filtrere" med å helle/tappe frå kokekar til gjæringskar i et desinfisert dørslag. - mange meiner at det er unødvendig.
Cold crashe - som Odd Kristian beskriver over
Colde Crashe med klarningsmiddel som Gelatin/isinglass. søk på gelatin/isinglass her på forumet.
tapping frå gjæringskar til flaskekar - bruk alltid heverten frå toppen.
tapping frå flaske til glas - vær forsiktig.
 
Takk for svar :)

Det tok nok 15 -20  minuter før temperaturen begynte å stige og da plutselig over 66 C - så da kan det være håp?

Hadde MOSS oppi siste 10 min av kokinga.
men hadde problemer med å finne ut hvor mye jeg burde hatt til 20 liter Vørter - tok en toppet måleskje.

Da blir det spennende å prøve å tappe til helgen.

Hvor lenge bør ølet stå på flaske før første prøvesmak, greit at den har fått litt kullsyre.

6g sukker i 3dl vann til oppkok - høres det greit ut til 20 liter?

Henrik
 
Etter ølet er flaska, bør det stå ca 12-14 dagar i romtemperatur før du prøvesmakar. Det er iallfall min erfaring :)
 
Tilbake
Topp