Klarning av øl

Hei.

Når gjæringssprosessen er FG, er ølet sensitivt mot temperatur fall og stigning?

Jeg vil stikke om ølet, blande inn gelatinen og sette det kjølig i en uke.

Deretter vil jeg koke opp Sukkerlaken, som helles opp i et nytt stikkekar, for så og stikke om ølet igjen og flaske det.

Vil dette være noe problem?
 
Jeg mener å ha hørt 1 ss/ 3 plater gelatin, smeltet i 2 dl varmt vann på ca 75 °.

Tror dette skal være nok for 20-30l vørter
 
Bruker en spiseskje (15 ml) gelatin i ca. 0.5 dl 70 - 75 gr. vann fordelt på to cornykegs/ 40 liter. Kaldest mulig øl før tilsetning.
 
blir litt som med cold crash, vellykket klarning går jo ut på å fjerne bl. gjærceller så naturlig karbonering tar lenger tid. Men det blir nok gjærceller igjen, har ikke erfart noe annet selv og heller ikke lest om andre som har hatt problemer med det.
 
Gelatin tar kjøletåke også så lenge ølen er kald under klarning, men jeg syns ølen blir tynn og vil nok ikke bruke det på andre øl enn veldig lyse lette øl framover.
 
Jeg er også veldig selektiv med når jeg bruker gelatin. Tar du deg tid nok så blir ølet klart uten gelatin, dette er vel gjengs oppfatning. Men har hatt suksess de få gangene jeg har gitt bort flasker til kjente hvor det ikke var noe bunnfall å snakke om i flaska og klart øl. Ser jo litt stiligere ut.
 
Det er klart, mange ser på uklart øl som en uting. Jeg bruker klarheten på ølen som en idikator på hvor mye som er igjen i fatet :) Jo klarere ølen er når den kommer ut av krana, jo mindre er det igjen :rolleyes:
 
Det er klart, mange ser på uklart øl som en uting. Jeg bruker klarheten på ølen som en idikator på hvor mye som er igjen i fatet :) Jo klarere ølen er når den kommer ut av krana, jo mindre er det igjen :rolleyes:
Da vil vel du over tid utvikle motforestillinger mot klart øl fordi du gremmer deg over at det er lite igjen ? :)
 
Har noen prøvd å vaske gjæren for gjenbruk etter at de har tilsatt gelatin i gjæring spannet uten å stikke om?
Ser for meg at man kanskje må stikke om for å ikke grise til gjæren.
Men hadde jo vært veldig praktisk å slippe omstikk hvis man vil bruke gjæren om igjen.
 
Fant gelatin hos mine foreldre, kjøpt for tre kroner og tjue øre på "Multi-mat", hva enn det er. Ubegrenset holdbarhet, står det.
 
Tilsetter dere gelatinen når den er varm? Er det bare til å helle den opp i det gjæringskaret under cold crash? Blander den seg inn selv slik at man slipper å røre? hvor lenge må den få virke etter på før man stikker om, tilsetter sukkerlake og flasker?
 
Tilbake
Topp