Klarningsmiddel og gjærnæring.

Jeg har kun satt 5 brygg hittil, og har hverken brukt klarningsmiddel eller gjærnæring i disse. Jeg er fornøyd med resultatet alikevel. Hvor viktig er disse "ingridiensene"? Tenker spesielt på gjærnæring. Er det mange av dere som dropper dette?
 
Jeg har ikke så altfor mange brygg under beltet selv (kanskje 15 eller noe), så jeg skal ikke uttale meg noe om hva som er best eller ikke. Men jeg har aldri brukt klarningsmiddel på noen av de. Kun latt vørteren stå med lokk 2-3 timer etter avkjøling for å la sedimenter legge seg på bunn før jeg tapper over i gjæringskar. Jeg har alltid vært fornøyd med det resultatet!

Hvorvidt det er livsnødvendig med gjærnæring skal jeg ikke si noe på, men jeg har hvertfall alltid brukt det, unntatt på ett brygg hvor jeg rett og slett ikke hadde mer igjen. Gjæringen gikk da ikke helt ned til det jeg ønsket, men der mistenker jeg at det var litt for lite gjær.

Får håpe at det er noen andre som kan svare mer nøyaktig på det.
 
Gjærnæring gir gjær næringsmidler. Kanskje det viktigste er zink. At man kan få godt øl uten er utvilsomt men gjærnæring koster kanskje en krone pr batch og er enkel å bruke. Jeg ser da ingen grunn til ikke å bruke dette.

Klaringsmidler kan grovt deles i tre. De som tilsettes før avkjøling, før eller under gjæring og etter gjæring.  Alle virker og alle virker på ulike stoffer i vørter og øl. Min erfaring er at det viktigste klaringsmidlet er det som tilsettes under de ti siste minuttene av kokingen typisk Irish moss eller protafloc(som er det samme men mer bearbeidet). Lagrer man ølet lenge vil gjæra normalt felle av seg selv og klaringsmidler etter gjæring blir mindre viktig, men for apa ipa vil bruk av f.eks isinglass gi et klarere øl. Dersom man drikker dette ferskt.

mvh

Bårdd
 
Jeg bruker irish moss siste 15 min av kok.

Det viktigste er uansett å kjøle vørter raskt ned. Proteinene som forårsaker kjøletåke f.eks trenger rask nedkjøling for å felle ut. Så ved rask nedkjøling vil du få et klarere øl.
 
Vi bruker protafloc/whirlfloc for det er enkelt.
Av og til glemmer vi det (2 ganger til nå), og man ser det veldig godt i glasset. Med protafloc ser ølet filtrert ut :)
Vi bruker Wyeasts gjærnæring for den er billigere kontra White Labs' produkt.
 
Jeg coldcrasher ølet ca en uke på +2C etter at den er ferdig gjæret. Når jeg tar den over på Corneliusfatet bruker jeg et lite glass med Gelatin.

Blir fantastisk klart etter noen få dager :)
 
Tilbake
Topp