Klart øl frå Cornelius-fat...

Blir ølet eigentleg heilt klart på Cornelius-fat? Stigerøret går jo heilt ned til lågaste punktet på fatet. Etterkvart som gjæren (og anna?) synker til botnen, blir det vel bare sugd opp i neste glas heile tida? Korleis får eg klart øl i glaset då?

Når fatet får stå rolig og kjølig noen dager, vil alt grums legge seg på bunnen. Du vil få noen halvlitere først som er litt grumset, så vil det rette seg og bli helt fint!
Når fatet er tømt vil du finne et lag med grums nederst. Det blir likevel ikke med opp i røret.

Korti pleier folk å tappe over på fat? Sjøl gjærer eg i 2 veker, og så direkte på fat, som så settes på 2 bar CO2, og plasseres kaldt, 4gr. Burde eg ha stukke om, og satt kaldt nokre dagar før eg fyllte på fat?

Tror det er bedre å bøye opp enden.vanskelig å forlenge senere vist du trenger det/selger det..

Her er ein kar som kappar 1,5 tommar av røret. Og så går visst røret i sida, i staden for midt til botnen av fatet.

Sist redigert:
Det å kappe røret høres lurt ut. I virkeligheten har det ingen effekt, det er min erfaring iaffal.
Så prøv ned ett fat først, se om du vil fortsette..

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Korti pleier folk å tappe over på fat? Sjøl gjærer eg i 2 veker, og så direkte på fat, som så settes på 2 bar CO2, og plasseres kaldt, 4gr. Burde eg ha stukke om, og satt kaldt nokre dagar før eg fyllte på fat?

Om du tapper om, blir det bare større fare for oksidering. To uker er ellers sikkert en grei regel, men det kommer an på både gjæren og hvilken type malt du bruker. Noen gjærtyper bruker lang tid på å bunnfelle, mens andre gjør det på et blunk, og proteinrikt korn som rug, havre og hvete kan også ha godt av litt ekstra tid for å unngå bunnslam.

Med WLP002 og kun byggmalt kan du ofte fate innen en uke.

Karbonerer med sukker på fatet,står en uke på varmekablene på badet,så en uke kaldt,tapper første glasset med litt grums,deretter er det fryd og gammen. (Gammen?)Fungerer gang på gang.

Om du tapper om, blir det bare større fare for oksidering. To uker er ellers sikkert en grei regel, men det kommer an på både gjæren og hvilken type malt du bruker. Noen gjærtyper bruker lang tid på å bunnfelle, mens andre gjør det på et blunk, og proteinrikt korn som rug, havre og hvete kan også ha godt av litt ekstra tid for å unngå bunnslam.

Med WLP002 og kun byggmalt kan du ofte fate innen en uke.

Har berre brygga pils, kølsch og ipa førebels. skal hugsa det når eg prøver meg på wit.

Jeg tvangskarbonerer og har uklart (ikke grumsete) øl til det bare er 2 - 3 liter igjen i fatet (19L cornelius), så blir det klart. Lurte lenge på hvordan unngå dette, og tenkte det måtte være en fin løsning å ha et "lokk" over enden av stigrøret, ala det røde "lokket" som er i enden av heverten slik at det suges ovenifra istedenfor nedenifra. Tanken var å ha et "lokk" med noe fjærstål som bare stikkes opp i stigrøret for enkelt å kunne ta det av for rengjøring.
Men jeg har nå blitt vant til det uklare ølet, og syntes idag det ser bedre ut enn kjøpepils, sikkert fordi det er det :) Og fordelen med å ha det slik som i dag er at jeg får en god indikasjon på når fatet begynner å gå tomt :)

Men det uklare ølet kan vel også skyldes kjøletåke? Og da vil det jo ikke hjelpe med kortere rør eller "lokk" på røret. Får iallefall kjøletåke i ølet jeg karbonerer på flaske.

Om du tapper om, blir det bare større fare for oksidering.

Tapper over på nytt fat når jeg skal ha med fat på tur og når 12-litersfatene i kegeratoren skal etterfylles. Purger nytt fat før overføring og bruker fat-til-fat-kobling, to svarte corneliuskoblinger med en slangestubb, og bruker CO2-trykk til å flytte ølet. Koster litt CO2, men minimerer faren for oksidering.

Ser ingen grunn til å tappe om for å få klarere øl.

Bøye eller kappe av stigerøret?? Nå må dere slutte å tulle! Da mister du også et antall liter fordi stigerøret ikke stikker helt ned. For n'te gang: Ølet blir klart når det får stå kjølig og rolig! Punktum!
Ikke begynn å ødelegg utstyret pga et tenkt, ikkeeksisterende problem!

Øl skal også modnes i et par måneder. Innen den tid er ølet klart, bunnfall blir tykkere og det er bare litt som blir med opp i den første halvliteren. Etter det suges det ikke opp noe mer bunnfall og du har klart øl.
Dessuten spiller det liten rolle om ølet er litt tåkete bare smaken er der

Enig med Dag og Olhund: Ikke tøys med stigerøret. Det er designet slik som det er av en god grunn: Du skal kunne tappe fatet helt ned.
Tålmodighet fikser det meste med øl. Etter noen uker (2-3) vil alt "søppel" ha lagt seg i bunn, og du tapper det i den første halvliteren (som går i vasken). Etter det vil ølet stort sett være så klart som det blir. Det er vanskelig å få helt klart øl uten bruk av filtre og tilsettingsstoffer (om andre har andre triks vil jeg gjerne vite om de!). Noe "Haze" kan man leve med.

Tilbake
Topp