Knuse malt eller ikke

Mitt første emne her er om en oppskrift på Porter som jeg er veldig spent på å begynne på. Jeg er nybegynner og har lite greie på malt og humle. Oppskriften er som følger:

2 kg. ekstra mørk ekstrakt fra Muntons
1 kg. mørk ekstrakt fra Muntons
320 gram Cara-crystalmalt
100 gram Chokolade-malt
150 gram Black-malt
100 gram East Kent Goldings-humle (80 gram anvendes)

11 gram overgær (DCL-gær)
10 gram Irish Moss eller Klar Urt

Som dere skjønner er jeg gla i mørkt øl :skitbra:. Jeg har tidligere kun laget øl ut av ølsett der jeg har erstattet sukker med maltekstrakt og synes dette ble bra. Nå vil jeg ta ett skritt videre. Det jeg lurer på om jeg kan tilsette malten som den er, eller om jeg må knuse malten først før jeg har den i. Har også lest her på forumet om å lage te av malten før den tilsettes.
 

Vedlegg

  • Porterøl.pdf
    14,7 KB · Sett: 71
Malten skal knuses ja.

Kan gjøres med maltkvern eller med å rulle over malten med en kjevle om du ikke har maltkvern.
 
Takk for veldig kjapt svar :). Da finner jeg nok frem mors kjevle og prøver dette først. Kunnskapen her på forumet er enormt stort og jeg gleder meg til å bruke denne store kunnskapsbasen.
 
Hyggelig å kunne hjelpe. Er enda ung i gemet, men akkuratt dette kunne jeg. Pass på at du ikke knuser for godt da kan du få med en del usmak du ikke skal få med deg. Men påse at kornet "åpner" seg.

Lykke til med bryggingen.
 
Det virket som litt mye black malt, men pytt pytt, det blir sikkert godt.

Når man lager et brygg med maltekstrakt som hovedingrediens og spesialmalt for å smakssette ølet, så er det ikke så farlig hvor fint malten blir kvernet (ingen fare for hverken filtreringsproblemer eller beskhet fra skallen, spesialmalten er jo så porøs at den går i småbiter uansett).

Her kan du godt bruke kjøkkenkvern (maskin) for å kverne malten, og spare deg blodslit med kjevle. Har man gryte, dørslag/sil og suppeøs så får du nok laget te av dette også.
 
Takk for tilbakemeldingen. :) Hvor mye Svart malt mener du jeg  bør bruke da? Må jeg lage te, eller kan jeg bruke den malte malten rett i?
 
Jeg regner med at oppskriften duger, så det var ikke mer enn en liten tanke som slo meg. Bare følg oppskriften og se hva det blir, øl blir det uansett. :)

For å lage te av malten, se her under Tilsetning av spesialmalt. Jeg pleier å la den kvernede malten ligge i ca 3 ganger så mye vann ved opptil 75 grader i et kvarter. Så bruker jeg suppeøs for å ta ut 'grøten' og heller det over en sil som står over en større gryte (kokekjelen). Væsken går gjennom og en del malt blir igjen i silen. Så har jeg en vannkoker klar med varmt vann (helst ikke over 80 grader) som jeg heller over denne malten for å få ut mer søtstoff inntil jeg mener at det holder. Malten kastes og neste lass helles i silen, osv osv. Når jeg er ferdig med spesialmalten så heller jeg maltekstrakten opp i og fyller opp med springvann inntil ønsket mengde, og så er det bare å koke, drive med humletilsetning osv, som man ellers ville gjort.

God brygging!  :brygging:
 
Takk skal du ha for gode tips. Jeg skal også tilsette East Kent Golding pellets, skal disse brukes på samme måte?
 
Humlepellets skal tilsettes generelt ved kokestart for bittering og nær kokeslutt som smaks- eller aromahumle. Her gjelder det å slenge oppskriften inn i www.beercalc.dk for eksempel, mate inn alfasyreverdien på humlen din, og se hvor du havner av IBU (bitterhet). Du kan selv angi at du lager en porter og så vil programmet vise i hvorvidt verdiene beregnet fra oppskriften din stemmer overens med de generelle verdiene for porter. :)
 
Tilbake
Topp