Knuse malt eller ikke

Mitt første emne her er om en oppskrift på Porter som jeg er veldig spent på å begynne på. Jeg er nybegynner og har lite greie på malt og humle. Oppskriften er som følger:

2 kg. ekstra mørk ekstrakt fra Muntons
1 kg. mørk ekstrakt fra Muntons
320 gram Cara-crystalmalt
100 gram Chokolade-malt
150 gram Black-malt
100 gram East Kent Goldings-humle (80 gram anvendes)

11 gram overgær (DCL-gær)
10 gram Irish Moss eller Klar Urt

Som dere skjønner er jeg gla i mørkt øl :skitbra:. Jeg har tidligere kun laget øl ut av ølsett der jeg har erstattet sukker med maltekstrakt og synes dette ble bra. Nå vil jeg ta ett skritt videre. Det jeg lurer på om jeg kan tilsette malten som den er, eller om jeg må knuse malten først før jeg har den i. Har også lest her på forumet om å lage te av malten før den tilsettes.
 

Vedlegg

  • Porterøl.pdf
    14,7 KB · Sett: 71
Malten skal knuses ja.

Kan gjøres med maltkvern eller med å rulle over malten med en kjevle om du ikke har maltkvern.
 
Takk for veldig kjapt svar :). Da finner jeg nok frem mors kjevle og prøver dette først. Kunnskapen her på forumet er enormt stort og jeg gleder meg til å bruke denne store kunnskapsbasen.
 
Hyggelig å kunne hjelpe. Er enda ung i gemet, men akkuratt dette kunne jeg. Pass på at du ikke knuser for godt da kan du få med en del usmak du ikke skal få med deg. Men påse at kornet "åpner" seg.

Lykke til med bryggingen.
 
Det virket som litt mye black malt, men pytt pytt, det blir sikkert godt.

Når man lager et brygg med maltekstrakt som hovedingrediens og spesialmalt for å smakssette ølet, så er det ikke så farlig hvor fint malten blir kvernet (ingen fare for hverken filtreringsproblemer eller beskhet fra skallen, spesialmalten er jo så porøs at den går i småbiter uansett).

Her kan du godt bruke kjøkkenkvern (maskin) for å kverne malten, og spare deg blodslit med kjevle. Har man gryte, dørslag/sil og suppeøs så får du nok laget te av dette også.