Koble sodastream flaske fra regulator på en trygg måte?

Espen Notodden

Norbrygg-medlem
I helga fikk jeg med sodastream co2 flaske og adapter til regulator (fra bryggselv). Å montere den på regulatoren gikk helt fint uten tull, men når jeg skulle skru flaska av igjen smalt det og jeg holdt meg på å få meg en på trynet..
Det sa pang, men så fort flaska slapp taket fra regulatoren så lukket den seg.

Regulatoren var skrudd ned til 0, og jeg hadde sluppet ut trykket fra ball-lock koblingen.

Er det noen som har noen tips på å gjøre dette på en mer forutsigbar måte?

Kunne tenke meg å koble regulatoren fra 4 kilos flaska og over på sodastream flaska når jeg skal på tur, og tilbake igjen når jeg kommer hjem.
 
I helga fikk jeg med sodastream co2 flaske og adapter til regulator (fra bryggselv). Å montere den på regulatoren gikk helt fint uten tull, men når jeg skulle skru flaska av igjen smalt det og jeg holdt meg på å få meg en på trynet..
Det sa pang, men så fort flaska slapp taket fra regulatoren så lukket den seg.

Regulatoren var skrudd ned til 0, og jeg hadde sluppet ut trykket fra ball-lock koblingen.

Er det noen som har noen tips på å gjøre dette på en mer forutsigbar måte?

Kunne tenke meg å koble regulatoren fra 4 kilos flaska og over på sodastream flaska når jeg skal på tur, og tilbake igjen når jeg kommer hjem.

Huffda,kanskj du burde ta dette opp med Bryggselv. Det hørtes nesten litt farligt ut. Om du finner ut av dette så post svare her,har akurat tenkt å kjøpe meg en slik adapter til sodastream flaske som jeg vil ha i reserve.
 
Litt OT, men er det noen som vet hvor man finner sodastream til EU regulator-overgang, uten at den koster skjorta? Synes det er mystisk dyrt for en slik overgang.
 
Det kommer mest sannsynlig av pakningen som følger med. En hvit, bløt sak som skal kastes i søpla og byttes ut med nylonpakning. Den bløte fyller seg med gass og eksploderer når du kobler fra. Har gjort det samme selv. Har aldri sett katta løpe fortere da det smalt.
 
Jeg byttet pakning for ikke så lenge siden. Da fikk jeg noen litt tykke pakninger av en rørlegger kamerat. De passet rett inn og virker mye mer holdbare en de som følger med.

@Miguel ang billigere adaptere så kjøpte jeg min på ebay. Var ikke noe dyrt da. Men har ikke sjekket om det er å få tak i nå.
 
Det kommer mest sannsynlig av pakningen som følger med. En hvit, bløt sak som skal kastes i søpla og byttes ut med nylonpakning. Den bløte fyller seg med gass og eksploderer når du kobler fra. Har gjort det samme selv. Har aldri sett katta løpe fortere da det smalt.

OK, da var det det jeg så advarsel mot en gang. min pakning er DIY av bakesilicon.
Bakesilicon er noe alle bryggere bør ha men vet ikke om det finnes mer, kjøpt en gang på CO.
 
Hei, fant du en pakning som passet? Har akkurat hatt samme "uhell" med sodastreamadapter fra bryggselv. Smalt godt når jeg skulle koble fra...Virker ikke helt trygt!
 
Hei, fant du en pakning som passet? Har akkurat hatt samme "uhell" med sodastreamadapter fra bryggselv. Smalt godt når jeg skulle koble fra...Virker ikke helt trygt!

Etter mye om og men fant jeg et sett med pakninger fra Gevalia jeg hadde liggende som egentlig er ment for vaskemaskin. Dette er fiberpakninger, svarte med grønn kant. Funka veldig bra, men de er ørlitt tynnere så måtte stille inn skruen på nytt for å få rett posisjon :)

Blei anbefalt fiber over nylon fordi nylon visst kan svelle litt og gi noe samme effekten som med den pakningen som følger med.

Har bytta flaske en gang med fiberpakningen og det gikk meget bra. Litt pssh blei det, men ikke noe smell eller farlige situasjoner som med originalpakningen :)

Pakningen var like fin og fast etter bruk :) Anbefales :)

Clas Ohlson har det settet jeg brukte.
 
Ok, men hva mener du med å "stille inn skruen" på nytt? Er ikke noe som kan justeres på adapteren jeg kjøpte...
 
Ok, men hva mener du med å "stille inn skruen" på nytt? Er ikke noe som kan justeres på adapteren jeg kjøpte...

På noen av adapterene er tappen justerbar, slik at de kan brukes både på sodstream og aga flasker. Da bruker en skrujern på tappen, for å skru den til den passer den flasken du har.
 
Ok, men hva mener du med å "stille inn skruen" på nytt? Er ikke noe som kan justeres på adapteren jeg kjøpte...

Hvis tappen ikke er justerbar og du forsatt har den gamle pakningen kan det sikkert være lurt å ta med seg den gamle når du skal kjøpe ny for å få ca samme tykkelse :)

Det som skjedde for meg når jeg ikke justerte var at det blåste ut litt co2 før jeg fikk skrudd flaska inntil pakningen. Funka fint, men blir skamkaldt, så kan sikkert være greit å ha på seg noen arbeidshansker og få skrudd den inn kjapt hvis pakningen er for tynn :)
 
Tilbake
Topp